15 pelabur saman pengasas bersama MYAirline, Datuk Goh Hwan Hua tuntut lebih RM8 juta sebulan | DagangNews Skip to main content

15 pelabur saman pengasas bersama MYAirline, Datuk Goh Hwan Hua tuntut lebih RM8 juta sebulan

KUALA LUMPUR 20 Okt - Lima belas pelabur memfailkan saman terhadap Datuk Allan Goh Hwan Hua dan empat syarikat di bawah kawalannya, mencari nilai penebusan bulanan mereka berjumlah lebih RM8 juta.

 

Plaintif memfailkan saman itu di Mahkamah Tinggi di sini melalui Tetuan Raj & Sach dengan menamakan Goh, I-serve online mall Sdn Bhd (ISOM), Bright Moon Venture PLT (BMV), QA Smart Partnership PLT (QAS), dan Trillion Cove Holdings (TCH) Berhad sebagai responden, menurut laporan NST hari ini.

 

Ahli perniagaan berusia 57 tahun itu memegang pelbagai jawatan pengurusan dalam ISOM dan TCH Berhad, dan merupakan pengarah QAS.

 

Goh juga merupakan pengasas bersama dan pemegang saham majoriti syarikat penerbangan bajet bermasalah kewangan MYAirline Sdn Bhd.

 

Menurut pernyataan tuntutan, plaintif pertama hingga keempat telah menandatangani perjanjian langganan dengan TCH, di mana nilai penebusan akan dibayar kepada mereka setiap bulan.

 

Bagaimanapun, surat tuntutan telah dihantar kepada TCH selepas ia gagal membuat pembayaran nilai penebusan bulanan dari November 2021 hingga Jun, tahun lepas.

 

Plaintif kelima hingga kesembilan telah memeterai Perjanjian Pembiayaan Rakan Kongsi (PFA) dengan BMV - kenderaan yang dicipta di bawah arahan ISOM untuk mengutip pelaburan.

 

Plaintif mendakwa bahawa sekitar September 2021, mereka dimaklumkan bahawa PFA mereka dengan BMV telah diubah suai kepada QAS.

 

Plaintif kelima hingga kesembilan menegaskan bahawa QAS telah memfailkan pembayaran jumlah pulangan pembiayaan bulanan dari November 2021 hingga Jun tahun lepas.

 

“QAS juga gagal membuat bayaran pulangan pembiayaan bulanan kepada plaintif ke-10 dan ke-15 selepas mereka memeterai PFA dengan bekas.

 

"ISOM, TCH, BMV dan QAS secara kolektif berfungsi sebagai unit ekonomi tunggal dan Goh ialah minda pengawal tunggal entiti.

 

“Beliau (Goh) ialah pemegang saham ISOM dan ketua pegawai eksekutif kumpulan serta pengarah TCH.

 

"Dalam panggilan persidangan dengan plaintif dan pelabur lain, Goh telah membuat representasi dan kenyataan mengenai isu berterusan yang dihadapi oleh ISOM dan kesan yang akan atau tidak akan diperolehi berkaitan dengan pulangan bulanan plaintif menurut perjanjian masing-masing dengan TCH , BMV dan QAS.

 

"Representasi, aku janji dan/atau kenyataan ini membuktikan bahawa Goh terlibat secara langsung dalam pengurusan dan kutipan dana melalui TCH, BMV dan QAS," dakwa plaintif.

 

Plaintif seterusnya menegaskan bahawa pada 11 Nov tahun lepas, ISOM, TCH dan syarikat lain di bawah konglomeratnya telah diserbu oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

 

Walau bagaimanapun, tiada perintah pembekuan dikeluarkan terhadap BMV atau QAS.

 

"Adalah pendirian plaintif bahawa bayaran bulanan yang berkaitan pada setiap masa penting dibayar oleh ISOM secara langsung atau tidak langsung kepada Plaintif dan terdapat gabungan dana dan obligasi antara TCH, QAS dan ISOM."

 

Plaintif memohon perintah mahkamah untuk memaksa defendan membuat pembayaran mereka dengan kadar faedah lima peratus setahun dari tarikh penghakiman sehingga penyelesaian penuh.

 

Goh bersama isterinya Neow Ean Lee, 55, dan anak lelaki Goh Tze Han, 26, ditahan polis bagi membantu siasatan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001. - DagangNews.com