27 pelabur saman ACE Holdings RM10 juta, didakwa gagal bayar balik pelaburan | DagangNews Skip to main content

27 pelabur saman ACE Holdings RM10 juta, didakwa gagal bayar balik pelaburan

KUALA LUMPUR 2 Mei - Seramai 27 pelabur, termasuk Tat Hin Precision Engineering Sdn Bhd, telah memfailkan saman menuntut hampir RM10 juta terhadap ACE Holdings Bhd yang terkepung.

 

Hampir kesemua pelabur yang memfailkan saman itu berasal dari Pulau Pinang, kecuali masing-masing seorang dari Subang Jaya, Cyberjaya, dan di sini.

 

Setakat ini, ini adalah kumpulan plaintif terbesar yang menyaman ACE Holdings. Mereka memfailkan saman itu di Mahkamah Tinggi (bahagian Komersial) melalui Tetuan Chan Eng & Co pada 28 Mac tahun ini.

 

Plaintif mendakwa bahawa mereka telah menandatangani memorandum penempatan persendirian dan perjanjian langganan saham untuk penerbitan 9.6 juta saham keutamaan kepada mereka antara Jun 2017 dan Disember 2020.

 

Sebagai sebahagian daripada perjanjian itu, plaintif mendakwa bahawa mereka akan memasukkan jumlah untuk komitmen yang boleh ditebus sepenuhnya selepas lima tahun, dengan janji pulangan tahunan sebanyak 12% akan dibayar pada kadar 6% pada asas separuh tahunan.

 

Mereka telah melabur antara RM200,000 dan RM1.15 juta setiap satu, menurut pernyataan tuntutan yang dilihat oleh The Edge.

 

Plaintif mendakwa bahawa selepas membaca tawaran itu, mereka percaya mereka akan mendapat pulangan pelaburan tahunan sebanyak 12% dan memutuskan untuk memeterai perjanjian dengan ACE Holdings.

 

Mereka mendakwa bahawa sejak tahun lepas, mereka secara berasingan cuba menebus pelaburan mereka, tetapi ACE Holdings telah menjawab bahawa memandangkan operasinya terjejas teruk oleh pandemik COVID-19, pembayaran akan ditangguhkan.

 

Plaintif mendakwa bahawa maklum balas oleh ACE Holdings bertentangan dengan syarat memorandum penempatan persendirian dan perjanjian langganan saham, dan bahawa syarikat itu telah gagal membayar balik pelaburan mereka pada tarikh matang yang dikatakan, serta dividen terakru sejak tahun lepas .

 

Oleh itu, mereka mencari pulangan pelaburan mereka sebagai tambahan kepada dividen terakru yang berhak kepada mereka. Jumlah hampir RM10 juta itu tidak termasuk faedah terakru yang dituntut daripada ACE Holdings.

 

Kes itu dipanggil untuk pengurusan kes pada 2 Mei 2023 di hadapan Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi Anith Farhana Azman, yang menetapkan 18 Mei ini untuk kes itu diurus semula melalui e-semakan.

 

ACE Holdings turut menyertai saman itu dan akan diwakili oleh firma Tetuan Shahrizat, Rashid dan Lee.

 

Terdahulu, ACE Holdings telah memfailkan petisyen pengurusan kehakiman yang ditetapkan untuk dibicarakan di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Ahmad Murad Abdul Aziz pada 17 Mei.

 

Pengurusan kehakiman ialah mekanisme penyelamat korporat, di mana syarikat memohon dengan Mahkamah Tinggi untuk melantik pengurus kehakiman untuk mereka apabila mereka tidak dapat membayar hutang, pemiutang atau pengarah mereka.

 

ACE Holdings berdepan tindakan daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia atas percubaannya baru-baru ini untuk mengambil alih Apex Equity Holdings Bhd, serta saman daripada beberapa pelabur atas kegagalannya menyampaikan pulangan pelaburan.

 

ARTIKEL BERKAITAN: SC mohon perisytiharan mahkamah larang Kumpulan ACE ambil alih Apex Equity

 

Syarikat itu memohon Datuk Robert Teo Keng Tuan daripada RSM Corporate Restructuring (Malaysia) Sdn Bhd dilantik sebagai pengurus kehakimannya, dan diletakkan di bawah pengurusan kehakiman selama enam bulan.

 

Ia juga berusaha untuk menangguhkan sebarang prosiding penggulungan atau penguatkuasaan, penahanan atau kesusahan yang dikenakan terhadap syarikat atau hartanya, dan supaya tiada perintah penggulungan syarikat dibuat dalam tempoh tersebut.

 

The Edge sebelum ini melaporkan bahawa Kumpulan ACE menghadapi banyak saman oleh pelaburnya. - DagangNews.com