3 syarikat peroleh injunksi interim terhadap TH Heavy Engineering dan pelikuidasi | DagangNews Skip to main content

3 syarikat peroleh injunksi interim terhadap TH Heavy Engineering dan pelikuidasi

KUALA LUMPUR 30 Okt - Mahkamah Tinggi (bahagian komersial) membenarkan tiga syarikat iaitu Global Mariner Offshore Services Sdn. Bhd., Blackstone Technology Sdn. Bhd. dan Dynac Sdn. Bhd. memperoleh injunksi interim terhadap TH Heavy Engineering Berhad (THHE).

 

Perintah itu adalah bagi menghalang mereka daripada mengadakan mesyuarat pemiutang selain mengekalkan status quo selepas mesyuarat pemiutang yang diadakan pada 4 Oktober lalu.

 

Perintah itu diberikan oleh Hakim Ong Chee Kwan melalui prosiding dalam talian, dengan ketiga-tiga syarikat itu diwakili oleh David Thomas Mathews, Olivia Loh dan Lai Ann Xing.

 

Ketiga-tiga syarikat itu menamakan THHE, pelikuidasi Andrew Heng dan Ashvin Mahendran, sebagai defendan dalam permohonan Chee Kwan memberikan injunksi interim, menghalang Ashvin sebagai pengerusi mesyuarat pemiutang kumpulan itu untuk bersidang, bersidang semula, atau mengadakan atau meneruskan dengan mana-mana mesyuarat pemiutang.

 

Mahkamah juga menghalang defendan daripada melakukan sebarang tindakan atau mengambil sebarang langkah mengubah status quo selepas mesyuarat pemiutang THHE yang diadakan pada 4 Oktober sehingga pelupusan saman pemula Global Mariner, Blackstone, dan Dynac.

 

THHE dan pelikuidasi diwakili oleh Mark Ho dan Eldarius Yong.

 

Global Mariner merupakan rakan usaha sama THHE, di mana Mahkamah Tinggi pada Julai memerintahkan kumpulan itu membayar ganti rugi Global Mariner AS$63.42 juta (RM288.72 juta) kerana melanggar perjanjian pemegang saham mereka.

 

Seperti yang dilaporkan, THHE telah memohon untuk memasuki penggulungan sukarela bulan lepas, dan telah memanggil mesyuarat pemiutang pada 4 Oktober.

 

Berikutan itu, Global Mariner, Blackstone Technology, dan Dynac pada 19 Oktober memfailkan saman pemula, dilihat oleh The Edge, di mana ia meminta kebenaran (kebenaran) daripada mahkamah untuk memulakan tindakan atau prosiding terhadap THHE dalam pembubaran sukarela pemiutang dan terhadap Andrew dan Ashvin.

 

Mereka mendakwa bahawa kepentingan pemiutang THHE, dan anak syarikatnya THHE Fabricators Sdn. Bhd. (yang dalam penggulungan sukarela ahli), tidak akan dilindungi dengan sewajarnya atau diuruskan secukupnya di bawah proses penggulungan sukarela.

 

Tambahan pula, pihak yang menuntut mendakwa bahawa terdapat kebimbangan sebenar bahawa proses penggulungan sukarela telah dilakukan oleh THHE atas sebab-sebab yang kurang daripada sah. 

 

Mereka mendakwa bahawa terdapat sebab untuk mempercayai proses penggulungan sukarela oleh THHE adalah untuk menghalang penggulungan wajib oleh pemiutang daripada berlaku, dan meletakkan pembubaran di tangan pilihan pengarah pelikuidasi.

 

Global Mariner, Blackstone Technology dan Dynac berhujah bahawa terdapat sebab untuk menyiasat sama ada terdapat sebarang salah urus kewangan atau penyelewengan dana atau keutamaan yang tidak wajar diberikan atau sama ada pengarah THHE telah melaksanakan tugas mereka dengan betul.

 

Mereka selanjutnya mendakwa bahawa Heng dan Ashvin tidak mempunyai kebebasan yang diperlukan untuk bertindak sebagai pelikuidasi interim atau pelikuidasi kumpulan, dan berada dalam kedudukan konflik daripada hubungan mereka dan penglibatan sebelum ini dengan THHE.

 

Perbicaraan saman pemula ketiga-tiga syarikat itu ditetapkan pada 14 Disember ini. - DagangNews.com