5 syarikat meterai perjanjian bagi peroleh pegangan dalam DNB, penganalisis kekal 'neutral' terhadap sektor telekomunikasi | DagangNews Skip to main content

5 syarikat meterai perjanjian bagi peroleh pegangan dalam DNB, penganalisis kekal 'neutral' terhadap sektor telekomunikasi

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 4 Dis - Penganalisis kekal 'neutral' terhadap sektor telekomunikasi dan masih menunggu butiran lanjut mengenai keputusan lima syarikat telekomunikasi memeterai perjanjian dengan kerajaan bagi memperoleh 14% kepentingan setiap satu dalam Digital National Berhad (DNB).

 

Mereka melihat perjanjian langganan saham (SSA) antara lima syarikat telekomunikasi iaitu CelcomDigi Berhad, Maxis Berhad, Telekom Malaysia Berhad (TM), U Mobile Sdn. Bhd. dan YTL Communications Sdn. Bhd. bersama DNB dan Kementerian Kewangan Diperbadankan (MOF Inc) secara positif.

 

MIDF Research berkata, struktur pemegang saham baharu meletakkan DNB pada kedudukan yang lebih baik bagi memacu pembangunan infrastruktur 5G, terutamanya matlamat jangka pendek bagi mencapai liputan 80% kawasan berpenduduk (CoPA).

 

"Yang terakhir (mencapai 80% CoPA) juga akan membawa kepada penciptaan pengendali rangkaian 5G borong kedua (Entiti B)," kata firma penyelidikan itu dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Sementara itu, Kenanga Research juga berpandangan neutral mengenai pembangunan kerana butiran yang masih terhad, mengekalkan panggilan 'overweight' ke atas sektor itu.

 

Katanya, pertimbangan RM423 juta setiap syarikat telekomunikasi akan mengeluarkan 20% kepentingan dalam DNB — RM233 juta untuk 14%, dan RM190 juta untuk 6% pegangan dalam DNB daripada MOF Inc (pilihan letak MOF Inc boleh melepaskan 30% kepentingannya sekali pencapaian 80% tercapai) — akan memberi impak yang disenyapkan pada penggearan syarikat telekomunikasi masing-masing.

 

"Bagaimanapun, kesannya adalah kecil, memandangkan asas pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) FY23-FY24 yang diunjurkan besar untuk Maxis (RM4.2 bilion setahun), CelcomDigi (RM6.2 bilion setahun) dan TM (RM4.5 bilion setahun),” katanya.

 

Firma penyelidikan itu bagaiamana pun berkata, perbelanjaan akhir mungkin berubah-ubah selepas pembentukan Entiti B, kerana setiap pegangan saham syarikat telekomunikasi dalam DNB mungkin ditentukur semula.

 

“Secara berasingan, kami memahami bahawa bagi pemegang saham Entiti B, jumlah prabayaran (RM233 juta) mengimbangi pembayaran akses masa hadapan kepada DNB. Oleh itu, ini membayangkan bahawa perbelanjaan tunai untuk pendahuluan pemegang saham adalah pendapatan neutral bagi pemegang saham Entiti B,” katanya.

 

Dalam pada itu, RHB Investment menyatakan bahawa SSA masih tertakluk kepada usaha wajar dan syarat yang ditetapkan, oleh itu masih boleh gagal. 

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan penarafan 'neutral' terhadap sektor itu.

 

RHB Investment berkata, istilah yang ditetapkan dalam perjanjian capaian borong (AA) 5G yang ditandatangani antara syarikat telekomunikasi dan DNB membenarkan pencari akses untuk menamatkan AA, jika DNB bukan lagi penyedia rangkaian borong tunggal 5G. - DagangNews.com