Affin Hwang semak naik penarafan pasaran kepada 'overweight', unjur KLCI cecah 1,600 mata pada akhir 2024 | DagangNews Skip to main content

Affin Hwang semak naik penarafan pasaran kepada 'overweight', unjur KLCI cecah 1,600 mata pada akhir 2024

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Dis - Affin Hwang Investment Bank menaik taraf penarafan pasaran domestik kepada 'overweight' dengan sasaran FBM KLCI mencecah 1,600 mata menjelang akhir 2024.

 

Firma penyelidikan itu berkata, mungkin terdapat halangan luaran pada separuh pertama 2024 yang membawa kepada turun naik pasaran, tetapi menjangkakan peningkatan semula pada separuh kedua.

 

"Pandangan positif kami adalah pada jangkaan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) yang semakin pesat, ringgit yang lebih kukuh, aliran masuk pelaburan langsung asing (FDI) yang semakin meningkat berikutan keyakinan pelabur asing yang bertambah baik, dan pemulihan dalam pertumbuhan pendapatan korporat pada 2024," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Affin Hwang menyemak naik sektor perbankan, perladangan dan hartanah kepada 'overweight' dan produk getah kepada 'neutral'.

 

Sementara itu, ia menurunkan taraf bahan binaan kepada 'underweight'.

 

“Kami menambah CIMB Group Holdings Berhad, Kelington Group Bhd, Hong Leong Bank Berhad dan Malaysia Airports Holdings Berhad sebagai pembelian pasaran teratas,” katanya.

 

Affin Hwang menjangkakan ekonomi maju akan mula mengurangkan kadar faedah pada separuh kedua tahun hadapan.

 

Katanya, Rizab Persekutuan AS (Fed) akan mula berkurangan pada suku keempat 2024, yang membawa kepada kelemahan dolar.

 

“Ditambah dengan aliran masuk FDI yang tinggi dan potensi aliran masuk bersih portfolio, kami menjangkakan ringgit lebih kukuh pada separuh kedua 2024.

 

“Kami menjangkakan kadar dolar-ringgit AS pada 4.45-4.55 pada akhir 2024, mengukuh daripada 4.70 pada akhir 2023. 

 

"Kami percaya ini akan menjadi pemangkin utama untuk meningkatkan sentimen dalam pasaran ekuiti Malaysia, dan menyokong peningkatan semula KLCI pada separuh kedua 2024,” katanya. - DagangNews.com