Ahli Parlimen Kerajaan Perpaduan gesa siasat kerugian lebih RM600 juta Pharmaniaga | DagangNews Skip to main content

Ahli Parlimen Kerajaan Perpaduan gesa siasat kerugian lebih RM600 juta Pharmaniaga

KUALA LUMPUR 8 Mac - Kerugian bersih Pharmaniaga Bhd sebanyak RM644.39 juta bagi suku keempat berakhir 31 Dis 2022 (4QFY2022) telah mendapat perhatian Dewan Rakyat apabila penyokong kerajaan menggesa pihak berkuasa melancarkan siasatan terhadap kumpulan farmaseutikal itu memandangkan ia melibatkan kewangan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).

 

“Mengenai isu Pharmaniaga, MP Ketereh (Datuk Khlir Mohd Nor)... sering bercakap mengenai LTAT, Pharmaniaga berada di bawah LTAT, tetapi saya tidak pernah mendengar rakan-rakan di seberang menyebut tentang kerugian yang dialami Pharmaniaga melebihi RM600. juta,” kata Mohd Sany Hamzan (Amanah-Hulu Langat).

 

“Saya menggesa polis dan SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) segera melancarkan siasatan (ke atas Pharmaniaga), kerana ini melibatkan wang LTAT, kita tidak boleh berkompromi dalam perkara berkaitan penyelewengan, pecah amanah dan rasuah yang melanda negara kita,” katanya. kata dalam perbahasannya mengenai Bajet 2023 pada Selasa, menurut The Edge.


 

Mohd Sany Hamzan (Amanah-Hulu Langat)
Ahli Parlimen Hulu Langat mewakili parti Amanah, Mohd Sany Hamzan

 


Pharmaniaga dimiliki 52% oleh Boustead Holdings Bhd, yang mana 59.42% dimiliki oleh LTAT.

 

LTAT, yang sedang menswastakan Boustead pada 85.5 sen sesaham, juga memiliki 8.6% kepentingan langsung dalam Pharmaniaga.

 

Pharmaniaga merosot pada 4QFY2022, berbanding keuntungan bersih RM85.47 juta pada 4QFY2021, walaupun pertumbuhan 21% dalam hasil kepada RM862.72 juta daripada RM711.72 juta dalam tempoh yang sama.

 

Pada hujung minggu, media tempatan melaporkan bahawa kumpulan itu sedang mencari cara untuk melupuskan inventori vaksin COVID-19, termasuk mengeksportnya ke negara Afrika dan menggunakannya untuk kemungkinan suntikan penggalak mandatori untuk pekerja asing di Malaysia.

 

Kerugian Pharmaniaga dikaitkan dengan penurunan nilai inventori, bukan disebabkan inventori yang bergerak perlahan pada vaksin COVID-19 sebanyak RM552.3 juta.

 

Selain Pharmaniaga, Mohd Sany turut menggesa kerajaan menetapkan tarikh yang ditetapkan untuk pilihan raya umum akan datang, membolehkan orang ramai dan penjawat awam membuat perancangan lebih awal.

 

“Saya juga ingin bertanya kepada kerajaan mengenai tarikh pilihan raya umum, kalau boleh di negara ini, biarlah kita tentukan dan umumkan awal kepada negara supaya lebih mudah untuk membuat perancangan awal bukan sahaja untuk rakyat, malah juga untuk penjawat awam,” katanya.

 

Saham Pharmaniaga, yang mencatatkan penurunan mendadak selepas keputusan suku tahun baru-baru ini, ditutup 2.5 sen atau 8.8% lebih tinggi pada 31 sen pada Selasa, memberikannya permodalan pasaran RM406.16 juta. – DagangNews.com