AICB, ABM anjur Persidangan Perbankan Malaysia pada 13 September 2022 | DagangNews Skip to main content

AICB, ABM anjur Persidangan Perbankan Malaysia pada 13 September 2022

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 5 Sept - The Asian Institute of Chartered Bankers (AICB) bersama-sama Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia (ABM), akan menjadi tuan rumah Persidangan Perbankan Malaysia buat julung kali untuk membincangkan isu berkaitan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) di Malaysia.

 

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz akan menyampaikan ucaptama di persidangan yang bertemakan “Banking on Change: Turning the ESG Momentum into Action” itu pada 13 September 2022 di Shangri-La Hotel di sini.

 

Persidangan itu membentangkan perbincangan dalam kalangan peneraju utama industri perbankan dan kewangan, memandangkan tumpuan lebih tinggi terhadap ESG dan keperluan untuk komitmen kolektif lebih kukuh untuk mempercepatkan pembangunan mampan ke arah ekonomi yang lebih baik dan hijau. 

 

Persidangan itu juga dijangka menarik lebih 500 delegasi daripada institusi kewangan tempatan.

 

Ketua Eksekutif AICB, Edward Ling berkata, menyedari keperluan mendesak untuk tindakan iklim yang ketara, kerajaan dan industri, termasuk sektor kewangan telah mula memikirkan strategi, rangka kerja dan piawaian ESG masing-masing untuk menyesuaikan dan melaksanakan langkah mitigasi berkesan untuk memenuhi sasaran ESG masing-masing. 

 

"AICB, sebagai badan profesional tunggal untuk jurubank di Malaysia, memainkan peranan penting dalam menyokong tenaga kerja perbankan kami melalui inisiatif pembinaan kapasiti berterusan, termasuk platform seperti persidangan ini dan pelbagai inisiatif kepimpinan pemikiran lain dan program pembangunan profesional yang berterusan," katanya.

 

Pengarah Eksekutif ABM, Kalpana Sambasivamurthy pula berkata, ABM dan ahli banknya sedar bahawa cabaran untuk beralih kepada ekonomi mesra ESG dan mampan melangkaui kewangan. 

 

 

aicb

 

 

"Memacu inisiatif hijau dan mampan yang berjaya di Malaysia akan mengambil kerjasama antara semua pemain dalam ekosistem.

 

"Ahli bank kami komited dalam memainkan peranan mereka dalam perjalanan ESG negara. Pelbagai perbualan yang akan diadakan di kalangan peneraju industri utama mengenai isu ESG sepanjang MBC 2022 bertujuan untuk berusaha ke arah mencapai matlamat ESG negara," katanya.

 

Melalui perbincangan dan temu bual panel secara langsung, lebih 30 pakar merentasi pelbagai fungsi perbankan dan kewangan Malaysia akan berkongsi pandangan, pengalaman dan pengetahuan mereka tentang inisiatif, strategi dan piawaian ESG mereka untuk mengurangkan kesan buruk perubahan iklim secara berkesan dan membuat peralihan yang adil kepada sifar bersih.

 

Perhimpunan pakar yang berpengalaman dalam kewangan yang mampan dan bertanggungjawab akan bersidang untuk membincangkan isu berkaitan ESG dengan tumpuan khas terhadap perubahan iklim dan sektor perbankan Malaysia. - DagangNews.com