AirAsia jadi syarikat penerbangan rasmi Sidang Kemuncak Malaysia-China 2024 | DagangNews Skip to main content

AirAsia jadi syarikat penerbangan rasmi Sidang Kemuncak Malaysia-China 2024

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 17 Mei - AirAsia Group Bhd akan menjadi rakan kongsi syarikat penerbangan rasmi untuk Sidang Kemuncak Malaysia-China 2024 (MCS 2024), yang akan diadakan di Malaysia pada Disember ini.

 

Peranan itu akan menyaksikan syarikat penerbangan itu menyediakan akses dan ketersambungan untuk delegasi dan peserta dari China dan negara Asean.

 

Sebagai rakan kongsi syarikat penerbangan, AirAsia akan menyediakan tawaran perjalanan eksklusif yang termasuk diskaun tambang penerbangan sebanyak 10% untuk peserta sidang kemuncak dari tarikh perjalanan antara 9-20 Dis dengan tempahan dibuat di laman web MCS 2024.

 

Laluan promosi sah untuk perjalanan di AirAsia ke bandar-bandar utama di Asia, termasuk Singapura, Bangkok, Phnom Penh, Siem Reap, Vientiane, Manila, Hong Kong, Hangzhou, Shenzhen, Guangzhou, Shanghai, Chengdu, Jakarta dan Ho Chi Minh City.

 

Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Datuk Shaharuddin Abu Sohot menekankan kepentingan perkongsian dalam mempromosikan kesalinghubungan serantau dan pertukaran budaya.

 

“Sumbangan pengembara perniagaan adalah penting, mengatasi pelancong biasa kerana penginapan mereka yang lebih lama dan perbelanjaan yang lebih tinggi untuk pengangkutan, penginapan dan makan,” kata Shaharuddin semasa majlis menandakan perkongsian antara AirAsia dan MCS 2024.

 

Kementerian juga sedang giat meningkatkan kemudahan untuk menarik lebih ramai pelancong perniagaan, terutamanya semasa acara penting seperti persidangan antarabangsa, ekspo dan perhimpunan korporat.

 

"Kita berhasrat menjadi tuan rumah kepada 500–1,000 peserta forum, dengan penceramah yang merupakan gergasi korporat dan pakar subjek yang akan bertukar-tukar idea di bawah satu bumbung," ujar beliau.

 

Ketua pegawai komersial AirAsia Group Bhd Paul Caroll berkata perkongsian itu strategik kerana ia sejajar dengan pengembangan berterusan AirAsia di seluruh Asia.

 

Caroll berkata, AirAsia telah menerbangkan lebih 3.6 juta tetamu ke dan dari China sejak 2021, dan beliau menjangkakan jumlah itu akan terus meningkat daripada bekerjasama dengan MCS 2024.

 

Dengan keperluan perjalanan tanpa visa dilanjutkan oleh kedua-dua negara sehingga 2025, beliau berkata syarikat penerbangan itu telah melihat lonjakan besar dalam tempahan syarikat penerbangan ke Malaysia sejak pengumuman itu.

 

"Itu berterusan sepanjang suku pertama 2024 (1Q24) dan kami menjangkakan membawa hampir 2.8 juta penumpang untuk pasaran Malaysia-China tahun ini," kata Caroll.

 

“Kami mengendalikan perkhidmatan penerbangan terus ke 16 destinasi dari Malaysia ke China dalam Kumpulan AirAsia, termasuk laluan eksklusif,” tambahnya.

 

“Sebagai sambutan ulang tahun ke-50 hubungan dua hala Malaysia-China, kami komited untuk mengukuhkan hubungan antara kedua-dua negara melalui pelancongan dan seterusnya menyumbang menyambut ketibaan dijangka lima juta pelancong China tahun ini,” katanya.

 

Carroll berkata beliau menjangkakan syarikat penerbangan itu mencapai jadual operasi pra-pandemik penuh menjelang 3Q24 memandangkan permintaan masuk ke Malaysia telah kukuh. - DagangNews.com