Ajinomoto jual tapak pejabat Kuchai Lama kepada TS Law berharga RM408 juta | DagangNews Skip to main content

Ajinomoto jual tapak pejabat Kuchai Lama kepada TS Law berharga RM408 juta

KUALA LUMPUR 21 Julai - Ajinomoto (Malaysia) Bhd menjual enam bidang tanah berpotensi pembangunan semula yang terletak di sepanjang Jalan Kuchai Lama di sini kepada ahli perniagaan Tan Sri David Law Tien Seng, lebih dikenali sebagai TS Law, pada harga tunai RM408 juta.

 

Apabila selesai pelupusannya, Ajinomoto merancang untuk mengagihkan RM128.89 juta dividen khas pada RM2.12 sesaham kepada pemegang saham pada tarikh kelayakan yang akan ditentukan kemudian.

 

Ajinomoto berkata ia telah menandatangani perjanjian untuk pelupusan dengan Paragon TSL Sdn Bhd, di mana Law adalah pengarah dan pemegang saham utama melalui pegangan sahamnya dalam syarikat induk utama Paragon — TS Law Land Holdings Sdn Bhd.

 

Law juga merupakan pemegang saham majoriti syarikat keluli tersenarai di Pasaran Utama Hiap Teck Venture Bhd, yang terlibat terutamanya dalam pembuatan paip keluli, peralatan perancah dan perdagangan perkakasan.


 

Tan Sri David Law Tien Seng
Tan Sri Law Tien Seng

 


Pengeluar makanan yang terkenal dengan perencah umami itu berkata ia menjual plot, yang kini menjadi tuan rumah pejabat korporat dan kilang untuk pengeluaran perasanya, kerana ia tidak lagi dapat menampung pengembangan kapasiti selanjutnya.

 

Penjualan tanah itu akan membolehkan Ajinomoto Malaysia mengewangkan aset dan memperbaiki kedudukan kewangannya, menurut syarikat itu dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Ajinomoto menjangkakan untuk merealisasikan keuntungan pro forma bersih sebanyak RM357.12 juta daripada pelupusan itu. Syarikat itu akan menggunakan RM83.39 juta daripada hasil untuk pembayaran balik pinjaman bank, dan RM128 juta untuk modal kerja. Ia juga bercadang untuk menggunakan RM30 juta untuk membayar balik pendahuluan daripada syarikat induk utamanya, Ajinomoto Co Inc.

 

Pertimbangan pelupusan juga dibuat atas dasar "rela pembeli sanggup penjual", yang mewakili premium 12.09% kepada nilai pasaran tanah sebanyak RM364 juta, seperti yang dinilai oleh penilai hartanah bebas. - DagangNews.com