Aliran keluar portfolio asing Malaysia melebar kepada RM5.1 bilion pada bulan Januari | DagangNews Skip to main content

Aliran keluar portfolio asing Malaysia melebar kepada RM5.1 bilion pada bulan Januari

Rizab asing BNM meningkat sebanyak AS$1.3 bilion bulan ke bulan kepada AS$114.8 bilion pada akhir Januari - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 13 Feb - Aliran keluar portfolio asing Malaysia melebar pada Januari, apabila warga asing menjual bersih sekuriti hutang bernilai RM5.1 bilion.

 

Aliran keluar asing berjumlah RM1.9 bilion pada Disember 2023, kata UOB Global Economics & Market research.

 

Firma tersebit berkata Januari menyaksikan jualan bersih bon terbesar dalam tempoh 15 bulan.

 

"Ini lebih daripada mengimbangi pembelian bersih asing bagi ekuiti Malaysia untuk bulan ketiga berturut-turut," katanya dalam satu nota.

 

Warga asing bersih membeli ekuiti Malaysia bernilai RM0.7 bilion.

 

UOB berkata rizab asing Bank Negara Malaysia meningkat sebanyak AS$1.3 bilion bulan ke bulan kepada AS$114.8 bilion pada akhir Januari, selepas mengambil kira perubahan penilaian semula pertukaran asing suku tahunan.

 

Kedudukan rizab terkini kekal mencukupi untuk membiayai 5.4 bulan import barangan & perkhidmatan dan ialah 1.0 kali ganda jumlah hutang luar negeri jangka pendek.

 

"Sementara itu, kedudukan pendek bersih Bank Negara Maaysia dalam swap FX mengecil sebanyak AS$0.4 bilion ibu kepada AS$23.6 bilion pada akhir Dis 2023 daripada AS$26.4 bilion pada akhir Dis 2022," katanya.

 

Selain itu, UOB berkata kekuatan baru-baru ini dalam data ekonomi AS dan pengesahan daripada Pengerusi Rizab Persekutuan (Fed) AS Jerome Powell bahawa Fed tidak bersedia untuk memulakan pemotongan kadar, telah membuat pemotongan kadar pada 19/20 Mac Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan mesyuarat (FOMC) tidak mungkin.

 

Ia juga berkata penetapan harga semula pasaran bagi pemotongan kadar Fed telah mencetuskan ketidaktentuan sejak awal tahun dengan menaikkan hasil perbendaharaan 10 tahun kepada 4.12 peratus dan indeks dolar (DXY) kepada 104.

 

“Pandangan kami kekal untuk pemotongan kadar pertama Fed pada Jun, diikuti satu lagi pada suku ketiga (S3) dan Q4 (jumlah pemotongan 75 mata asas tahun ini).

 

"Walaupun permulaan yang goyah untuk Asia FX, kami berpegang pada pandangan kami untuk kelemahan dolar AS dalam beberapa bulan akan datang sebaik sahaja penurunan kadar berlaku.

 

"Oleh itu, kami menjangkakan dolar AS/RM pada 4.75 pada Q124, 4.65 pada Q224, 4.55 pada Q324 dan 4.50 pada Q424," katanya. - DagangNews.com