AMAM, FPMPAM gesa kerajaan amalkan dasar inklusif, bukan laksanakan GEG | DagangNews Skip to main content

AMAM, FPMPAM gesa kerajaan amalkan dasar inklusif, bukan laksanakan GEG

KUALA LUMPUR 17 Mei – Persatuan Perubatan Ketagihan Malaysia atau Addiction Medicine Association Malaysia (AMAM) dan Gabungan Persatuan Pengamal Perubatan Swasta Malaysia (FPMPAM), badan kebangsaan yang mewakili doktor swasta di Malaysia, sekali lagi menggesa Kementerian Kesihatan (KKM) agar pertimbangkan sains pengurangan bahaya untuk mengurangkan kelaziman merokok dan bukannya hanya mendesak pelaksanaan dasar keras seperti penamat generasi atau generation endgame (GEG).

 

AMAM dan FPMPAM membuat gesaan ini selepas kemuncak Mesyuarat Saintifik Bersama selama dua hari di mana data mengenai pengurangan bahaya dikongsi dan dibincangkan dalam kalangan pengamal perubatan di Malaysia.

 

Presiden AMAM, Dr. Steven Chow dan Presiden FPMPAM, Dr Shanmuganathan Ganesan berkata, “Dalam pengalaman kami melibatkan diri dengan perokok, kami telah mengetahui bahawa ramai yang ingin berhenti, tetapi tidak mempunyai sokongan atau alat yang betul untuk membantu perjalanan mereka.

 

"Kami juga menyedari hakikat bahawa perokok yang tidak bersedia untuk berhenti atau berkeras untuk menghisap rokok akan mendapat akses kepada produk yang mereka perlukan dalam apa jua cara yang diperlukan.”

 

“Memandangkan pandangan ini, kami percaya bahawa perokok memerlukan pendekatan yang lebih menyokong, bukan pendekatan yang tertumpu terutamanya kepada larangan, jika kita mahu mengurangkan kejadian merokok di Malaysia.

 

"Terdapat banyak kajian yang boleh dipercayai yang telah menonjolkan sains di sebalik pengurangan bahaya. Public Health England dan Royal College of Physicians ialah dua laporan utama yang telah berkongsi data saintifik yang menggalakkan bahawa usaha pengurangan kemudaratan boleh berfungsi dengan rangka kerja pengawalseliaan yang betul.

 

"Bidang pengurangan bahaya tembakau memerlukan penyelidikan segera dan rangka kerja kawal selia, khususnya di Malaysia, dan kita mesti meluangkan masa untuk meneroka pilihan ini,” kata mereka dalam kenyataan di sini hari ini.

 

 

Dr. Steven Chow
           Dr. Steven Chow

 


Pada mesyuarat itu, pakar telah menyatakan bahawa GEG tidak akan membendung merokok, sebaliknya mendorong perokok ke saluran tidak terkawal atau bahan seludup. Sebaliknya, apa yang diperlukan segera ialah rangka kerja kawal selia untuk mengawal vape, penyelesaian vaping dan peranti vaping. Tumpuan berterusan ke atas GEG adalah mengganggu dasar dan penggubal undang-undang daripada tugas mendesak ini.

 

“Jika memang Kementerian Kesihatan (KKM) mahukan  sebuah negara yang sihat, maka ia mesti mempertimbangkan strategi pengurangan kemudaratan. Adalah terlalu mudah untuk membayangkan bahawa negara boleh bebas daripada rokok dan vape tanpa langkah berkesan yang menyokong perokok. Polisi berfokuskan larangan tidak membantu dan pastinya tidak menyokong perokok untuk berhenti merokok.”

 

“Tambahan pula, GEG bukan semua inklusif dan tidak menyediakan langkah untuk menangani saluran tidak terkawal yang kita tahu melanda negara kita. Memperkenalkan GEG dan mengecualikan pengurangan kemudaratan daripada dasar akan menjadi peluang yang terlepas, kerana kita mungkin kehilangan penyelesaian berdaya maju yang boleh memberi kesan bermakna terhadap wabak tembakau.

 

"Pengalaman kami dengan pengurangan kemudaratan opiat, sejak 2002 , adalah contoh yang jelas tentang perkara yang boleh dicapai dengan jayanya dengan dasar pengurangan kemudaratan yang inklusif.” - DagangNews.com