Amanda Zhang ganti Sagree Sardien sebagai CEO & Presiden, Mercedes-Benz Cars Malaysia & Ketua Wilayah Mercedes-Benz Cars SEA II | DagangNews Skip to main content

Amanda Zhang ganti Sagree Sardien sebagai CEO & Presiden, Mercedes-Benz Cars Malaysia & Ketua Wilayah Mercedes-Benz Cars SEA II

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Ogos - Mercedes-Benz Malaysia mengumumkan pelantikan Amanda Zhang sebagai Ketua Pegawai Eksekutif & Presiden Mercedes-Benz Cars Malaysia & Ketua Wilayah, Mercedes-Benz Cars SEA II berkuat kuasa 1 Ogos 2023.

 

Pelantikan Zhang menandakan kemajuan CEO semasa, Sagree Sardien, yang akan mara ke jawatan Ketua Wilayah Luar Negara, Mercedes-Benz Cars di Stuttgart, Jerman.

 

Sepanjang tempoh perkhidmatannya, Sardien memainkan peranan penting dalam mengemudi visi global jenama untuk membina kereta yang paling diingini di dunia dengan kemampanan sebagai prinsip panduan, di dalam dan dalam rantau SEA II.

 

Sardien meninggalkan warisan menerajui agenda mobiliti elektrik di Malaysia, setelah memperkenalkan kumpulan EV mewah bertaraf dunia daripada Mercedes-Benz, termasuk Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC pemasangan tempatan.

 

Di bawah kepimpinan Sardien, Mercedes-Benz Malaysia meningkatkan lagi penawaran dan pengalaman pelanggan yang mewah melalui transformasi digital dalam pelaksanaan model agensi Runcit Masa Depan dan mengukuhkan kewarganegaraan korporat jenama itu melalui pelbagai inisiatif komuniti.


 

Sagree Sardien
                               Sagree Sardien

 


Dalam kenyataan di sini Sagree berkata, pihaknya sangat teruja untuk mengalu-alukan Amanda Zhang untuk menerajui Mercedes-Benz Malaysia yang memiliki pengalaman kepimpinan yang luas dan kepintaran strategiknya sudah pasti akan terus menyokong untuk memacu syarikat ke hadapan dalam pasaran Malaysia yang dinamik.

 

Sementara itu, Amanda berkata, beliau tidak sabar-sabar untuk mengetuai pasukan Mercedes-Benz Malaysia dan bergabung tenaga dengan rakan kongsi runcit untuk meneruskan usaha mencapai kecemerlangan bagi pasaran yang dinamik dan rancak ini.

 

"Saya amat percaya bahawa inovasi, mementingkan pelanggan dan pertumbuhan yang mampan adalah tunjang kejayaan, dan saya komited untuk memupuk budaya yang mengamalkan nilai-nilai ini di setiap peringkat organisasi,” kata beliau.

 

Sebelum ini, Zhang berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif di Mercedes-Benz Romania yang menyelia empat bahagian perniagaan.

 

Sepanjang tempoh perkhidmatannya, Zhang dan pasukannya menjana momentum yang ketara, mencapai pertumbuhan dua digit yang teguh dalam kedua-dua jualan dan perkhidmatan pelanggan. Beliau juga melaksanakan strategi elektrifikasi dengan berkesan dalam landskap pasaran yang mencabar dan memainkan peranan penting dalam menghidupkan semula rangkaian peniaga di pasaran Romania.

 

Selepas menyertai Wilayah Eropah pada tahun 2014, beliau membina pasukan pengurusan dan pemasaran produk serantau serta berbilang hab serantau yang operasinya merupakan asas kepada Pusat Pengalaman hari ini dalam Wilayah Eropah.

 

Dengan kepakaran digitalnya, dia juga berjaya meningkatkan Operasi Perjalanan Pelanggan, Hab CRM Salesforce yang berpangkalan di Bucharest untuk pasaran Eropah pada tahun kebelakangan ini.

 

Zhang memulakan perjalanan kerjayanya melalui Program Bersekutu Pengurusan Antarabangsa Daimler lebih 20 tahun lalu. Sejak itu, beliau telah berjaya menguruskan projek antarabangsa yang rumit, termasuk "Perjalanan ke China" yang terkenal, yang melibatkan pemindahan semua operasi borong dari Hong Kong ke Beijing. - DagangNews.com