AmInvestment ramal untung bersih teras MISC pada 2QFY24 meningkat 43% didorong pemulihan perniagaan marin | DagangNews Skip to main content

AmInvestment ramal untung bersih teras MISC pada 2QFY24 meningkat 43% didorong pemulihan perniagaan marin

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 23 Julai - MISC Bhd diramal mencatatkan peningkatan untung bersih teras sebanyak 43% bagi suku kedua tahun kewangan 2024 (2QFY24) didorong peningkatan sederhana dalam kadar sewa dan pemulihan dalam perniagaan marin serta kejuruteraan beratnya.

 

AmInvestment Bank Bhd berkata, untung bersih teras kumpulan itu dijangka berada pada paras RM695 juta bagi tempoh April-Jun 2024. 

 

Firma penyelidikan itu juga meningkatkan unjuran jumlah pendapatan bersih untuk separuh pertama kepada RM1.4 bilion, kira-kira 58% daripada anggaran konsensus setahun penuh.

 

"Kami menjangkakan peningkatan sederhana dalam kadar sewa semasa dan tiga tahun untuk kedua-dua gas asli cecair (LNG) dan pasaran perkapalan petroleum dari April hingga Mei," katanya dalam satu nota kajian.

 

Secara keseluruhan, AmInvestment menjangkakan pendapatan bersih teras setahun penuh sebanyak RM2.78 bilion untuk kumpulan itu, lebih tinggi daripada anggaran konsensus sebanyak RM2.5 bilion, atau 44.8 sen sesaham, menurut Bloomberg.

 

Saham MISC, kumpulan yang memiliki antara armada pengangkut LNG terbesar di dunia, telah meningkat kira-kira 17% setakat tahun ini. 

 

Majoriti penganalisis masih yakin, dengan sembilan penarafan 'beli' dan enam panggilan 'pegang'. Harga sasaran (TP) 12 bulan konsensus ialah RM9.00, peningkatan kira-kira 5.5% meningkat daripada harga semasa RM8.53.

 

Permintaan gas asli di Asia lebih kukuh daripada jangkaan disebabkan oleh harga produk yang rendah dan gelombang haba di seluruh India, China dan Asia Tenggara. 

 

Permintaan meningkat 11% dalam enam bulan pertama 2024, jauh lebih tinggi daripada pertumbuhan sejarah 2%, menurut Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA).

 

Firma penyelidikan itu bagaimanapun yakin terhadap prospek jangka pendek unit penyimpanan dan pemunggahan pengeluaran terapung (FPSO) Mero 3 MISC menjelang September 2024 dan pemulihan Malaysia Marine and Heavy Engineering Holdings Bhd.

 

AmInvestment mengekalkan saranan 'pegang' dengan TP tidak berubah RM8.60 sesaham.- DagangNews.com