AmInvestment unjur CIMB Group berada di landasan tepat capai sasaran pertumbuhan pinjaman antara 5% hingga 6% bagi FY23 | DagangNews Skip to main content

AmInvestment unjur CIMB Group berada di landasan tepat capai sasaran pertumbuhan pinjaman antara 5% hingga 6% bagi FY23

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Mei - CIMB Group Holdings Berhad berada di landasan tepat untuk mencapai sasaran pertumbuhan pinjaman antara 5% hingga 6% bagi FY23, kata AmInvestment Bank Research.

 

Firma itu berkata, ia disokong oleh momentum kukuh bagi pinjaman Perbankan Borong di Malaysia dan Indonesia yang menyaksikan pinjaman berkembang 10.1%  pada suku pertama 2023 disokong oleh pengembangan pinjaman pengguna, korporat dan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS).

 

Sementara itu, pinjaman di Thailand meningkat sebanyak 10.4% bagi suku petama 2023.

 

Firma itu berkata, mampatan margin faedah bersih (NIM) pada suku petama 2023 disebabkan kos pendanaan yang lebih tinggi daripada persaingan deposit yang sengit di Malaysia dijangka berkurangan dan stabil pada suku tahun menjelang FY23.

 

"Ini adalah berdasarkan jangkaan peningkatan dalam hasil aset pada suku kedua 2023 daripada kenaikan OPR baru-baru ini sebanyak 25bps pada Mei 2023 kepada 3% yang akan mengurangkan tekanan ke atas NIM.

 

"Selain itu, tekanan ke atas kos dana telah berkurangan dengan kadar promosi FD disemak lebih rendah, sekali gus menjadi lebih rasional menjelang akhir Mac 2023.

"Kami menjangkakan OPR kekal pada 3% untuk baki 2023 manakala kadar faedah penanda aras di Indonesia dilihat sudah memuncak pada 5.75%. Di Thailand, kadar faedah berada di penghujung kitaran kenaikan dengan potensi kenaikan 25bps lagi untuk baki 2023 daripada 1.75% sekarang," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

Firma itu tidak menjangkakan sebarang kejutan terhadap kos kredit dan unjuran itu telah mengambil kira andaian kos kredit FY23 sebanyak 50bps, yang merupakan pertengahan julat berpandu 45-55bps untuk tahun kewangan.

Ini dijangka menghasilkan keuntungan yang ditandakan kepada pasaran pada portfolio sekuriti kumpulan serta memberi ruang untuk mengewangkan keuntungan daripada pendapatan tetap.

"Hasilnya, pendapatan bukan faedah (NOII) kumpulan akan menjadi lebih kukuh pada suku pertama 2023 dengan peningkatan dalam dagangan dan pendapatan tukaran mata wang asing," katanya.

Firma itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga wajar (FV) RM6.50 sesaham. - DagangNews.com