AmInvestment unjur kadar penyewaan Sunway REIT lebih positif pada FY23, FY24 | DagangNews Skip to main content

AmInvestment unjur kadar penyewaan Sunway REIT lebih positif pada FY23, FY24

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Mei - AmInvestment Bank Research (AmInvestment) mengunjurkan kadar penyewaan Sunway REIT akan menjadi lebih positif pada FY23 dan FY24. 

 

Firma itu berkata, jualan penyewa Sunway REIT pada 1QFY23 adalah 10% lebih tinggi daripada paras pra-pandemik (1QFY19) selepas musim perayaan dan permintaan kukuh untuk menjamu selera di luar rumah.

 

Katanya, jualan penyewa yang lebih kukuh dijangka memberi peluang kepada kumpulan untuk berunding bagi penyewaan yang lebih tinggi pada tahun-tahun berikutnya.

 

"Walaupun sebahagian besar pajakan Sunway REIT akan tamat tahun ini, ia percaya bahawa kebanyakan pajakan akan diperbaharui, memandangkan peningkatan ketara dalam jualan penyewa dan kejatuhan di pusat membeli-belah runcit.

 

"Mereka juga tidak berhasrat untuk melanjutkan pajakannya dengan penyewa utama Sunway Pyramid, Aeon yang akan tamat tempoh pada September 2023, kerana  merancang untuk menukar ruang itu kepada kedai khusus yang lebih kecil yang membawa kadar sewa yang lebih tinggi," katanya dalam satu nota kajian.

 

Firma itu berkata, bagi segmen perindustriannya, Sunway REIT sedang dalam rundingan dengan bakal penyewa untuk memajak hartanah perindustrian yang baharu diperolehnya di Sungei Way, Petaling Jaya.

 

Firma itu menjangkakan, kadar penghunian purata hartanah hotel kumpulan itu akan bertambah baik secara beransur-ansur dalam tempoh dua tahun akan datang dan pulih sepenuhnya pada FY25.

 

Untuk segmen pejabatnya, memandangkan asas penyewa berdaya tahan Wisma Sunway (yang mana 97% daripadanya adalah agensi kerajaan), firma itu yakin dengan pembaharuan penyewa bangunan walaupun pembaharuan sebanyak 78% daripada ruang lantai tamat tempoh pada FY23.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga wajar (FV) RM1.84 sesaham. - DagangNews.com