Anak syarikat MYFARM cadang peroleh kepentingan dalam unit PLS Plantations pada harga RM181.8 juta | DagangNews Skip to main content

Anak syarikat MYFARM cadang peroleh kepentingan dalam unit PLS Plantations pada harga RM181.8 juta

Oleh ZUNAIDAH ZAINON

KUALA LUMPUR 16 Jan - PLS Plantations Bhd. menerusi unit 51% miliknya, PLS LESB Sdn. Bhd. (PLS-LESB) telah menandatangani perjanjian induk (HOA) dengan Millennium Agriculture Technology Sdn. Bhd. (MAT) dan MYFARM Inc. membabitkan cadangan pelaburan berjumlah RM181.8 juta.

 

MAT ialah anak anak syarikat MYFARM, akan melabur sehingga 49% ekuiti dalam syarikat usaha sama, manakala PLS-LESB akan memiliki baki 51% kepentingan, menurutnya dalam makluman di Bursa Malaysia hari ini.

 

Dalam tempoh 14 hari daripada pelaksanaan HOA, MAT akan membayar kepada pemegang kepentingan PLS LESB deposit yang boleh dikembalikan bersamaan dengan 2% daripada pertimbangan pelaburan kira-kira RM3.6 juta.

 

Setelah selesai cadangan pelaburan bersama, PLS-LESB, MAT dan MYFARM akan menjalankan peranan sebagai rakan usaha sama, perniagaan komersial sehingga 1,000 hektar ladang durian diusahakan dan dibangunkan.

 

"Cadangan pelaburan bersama ini tertakluk kepada rundingan dan terma yang dimuktamadkan antara pihak-pihak berkenaan dan mendapatkan persetujuan dan kelulusan semua pemegang saham, lembaga pengarah, kawal selia atau berkaitan yang mungkin perlu," katanya. 

 

Pengumuman terperinci menurut Bab 10 Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Bhd. berhubung cadangan pelaburan bersama akan dibuat selepas pelaksanaan perjanjian muktamad. 

 

MYFARM ialah rangkaian perundingan pertanian bersepadu Jepun yang berpangkalan di Kyoto dan rangkaian pengaktifan semula tanah ladang yang menghubungkan aset pertanian dan petani dengan lebih meluas dan berusaha ke arah masa depan yang mampan.
 

Ia memberi tumpuan kepada penjanaan semula tanah ladang terbiar dan perniagaan pengewangan, perniagaan benih, latihan dan pendidikan, sambungan dan pengedaran, perkhidmatan rujukan kakitangan dan menyediakan sokongan kepada syarikat yang memasuki industri pertanian termasuk pengkomersialan. - DagangNews.com