Astro catat keuntungan bersih lebih tinggi pada suku pertama 2024 | DagangNews Skip to main content

Astro catat keuntungan bersih lebih tinggi pada suku pertama 2024

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 26 Jun - Walaupun melaporkan keuntungan lebih tinggi bagi suku pertamanya, Astro Malaysia Holdings Bhd mengekalkan pandangan berhati-hati sambil memantau keadaan perniagaan dengan teliti dan memastikan disiplin kos yang berkesan.

 

“Kekuatan semasa dolar AS terus memberi kesan kepada pelbagai barisan kos dalam perniagaan kami, manakala keadaan ekonomi tempatan (diburukkan lagi oleh faktor geopolitik) dan sentimen pelanggan yang lemah terus menjejaskan industri,” kata kumpulan kandungan dan hiburan itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Pada suku pertama berakhir 30 April, keuntungan bersih Astro meningkat kepada RM17 juta, atau pendapatan sesaham 0.33 sen, berbanding RM15.9 juta, atau 0.30 sen pada suku yang sama tahun lepas.

 

“Peningkatan itu berpunca daripada kos pembiayaan bersih yang lebih rendah didorong oleh keuntungan forex tidak nyata yang menggalakkan yang timbul daripada liabiliti pajakan tidak dilindungi, diimbangi oleh pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (Ebitda), pelunasan aset tidak ketara dan perbelanjaan cukai yang lebih rendah,” kata Astro.

 

Hasil, bagaimanapun susut 9.85% kepada RM772.5 juta berbanding RM856.9 juta setahun sebelumnya, terutamanya didorong oleh pengurangan dalam hasil langganan dan pengiklanan.

 

Sehingga 30 April, kumpulan itu mempunyai jumlah aset RM5.6 bilion, berbanding RM5.66 bilion pada 31 Jan 2024, penurunan sebanyak RM56.6 juta atau 1%.

 

 

Euan Smith
                 Euan Smith

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Euan Smith berkata Astro dalam tahun kewangan semasa berakhir 31 Jan 2025 (FY25) menyasarkan untuk menarik pelanggan baharu dengan kandungan yang lebih baik, mengembangkan perniagaan seperti sooka dan Astro Fibre, di samping mengurangkan kos warisan untuk daya saing global yang lebih baik.

 

Menurutnya, pelancaran Astro Studios awal tahun ini menandakan fasa baharu yang mendebarkan untuk Astro, dengan tegas menjadikan Malaysia sebagai hab untuk penciptaan kandungan yang luar biasa.

 

“Astro Studios ialah platform kami untuk membina, mempamerkan dan menunjukkan apa yang boleh dicapai oleh industri kami.

 

“Kepakaran kreatif kami dan hubungan kukuh dalam ekosistem Malaysia membolehkan kami menghasilkan rancangan popular sepanjang tahun secara konsisten. Portfolio kandungan kami merangkumi acara tandatangan langsung, Astro Originals, drama, sukan tempatan, berita dan pengaturcaraan kanak-kanak,” kata Smith.

 

“Sambil kami meningkatkan kandungan kami, kami telah memperkenalkan pek nilai tambah yang menampilkan kandungan ruji seperti sukan dan pengaturcaraan tempatan.

 

"Selain itu, kami menjadikan sooka sebagai teman hiburan yang penting, boleh diakses pada peranti peribadi dan televisyen dengan Sooka TV Stick terbaharu kami. Dengan inovasi berterusan dalam kandungan dan teknologi, kami bersedia untuk mengukuhkan kedudukan kami sebagai destinasi hiburan dan penstriman terkemuka di Malaysia.”

 

Sementara itu, Astro telah melantik Prashant Kumar sebagai pengarah bebas bukan eksekutif baharu, berkuat kuasa 1 Julai 2024.

 

Prashant adalah peneraju pasaran futuris dan pakar digital di rantau Asia-Pasifik. Beliau merupakan pengasas perundingan pemasaran Entropia dan berkhidmat sebagai presiden IPG Mediabrands Asia. - DagangNews.com