Avaland rancang lancarkan 3 projek pembangunan dengan GDV bernilai RM1.4 bilion  | DagangNews Skip to main content

Avaland rancang lancarkan 3 projek pembangunan dengan GDV bernilai RM1.4 bilion 

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Feb - Avaland Bhd menyasarkan untuk melancarkan tiga projek baharu iaitu Amika Residences, Aetas Seputeh, dan Anja Bangi dengan jumlah nilai kasar pembangunan (GDV) sebanyak RM1.4 bilion pada tahun kewangan semasa berakhir 31 Disember 2024 (FY24).

 

"Kami yakin projek baharu itu akan diterima baik oleh pasaran memandangkan lokasinya yang strategik, konsep unik dan reka bentuk untuk gaya hidup pasca pandemik," kata ketua pegawai eksekutif Apollo Bello Tanco dalam satu kenyataan.

 

“Melangkah ke hadapan, kami kekal optimistik terhadap prospek kumpulan dengan industri hartanah melantun semula daripada paras terendah semasa pandemik kerana bilangan hartanah kediaman yang tidak terjual terus bertambah baik manakala kadar faedah kekal stabil.

 

“Tambahan pula, program Malaysia Rumah Keduaku yang dipertingkatkan serta bantuan kewangan yang lebih tinggi yang diketepikan di bawah Skim Jaminan Kredit Perumahan dijangka memberi manfaat kepada kumpulan kerana ini akan meningkatkan permintaan untuk pemilikan rumah,” katanya.

 

 

Apollo Bello Tanco
                       Apollo Bello Tanco

 

 

Pemaju itu mencatatkan keuntungan bersih yang lebih tinggi sebanyak RM37.5 juta, atau pendapatan sesaham 2.58 sen pada suku keempat berakhir 31 Dis 2023 (4Q23) berbanding RM13.5 juta, atau 0.93 sen dalam tempoh yang sama tahun lalu.

 

Perolehan syarikat bagi suku itu melonjak kepada RM261.6 juta berbanding RM76.4 juta tahun lepas.

 

Pada FY23, Avaland mencatatkan keuntungan bersih tertinggi dalam tempoh lima tahun, berjumlah RM66 juta, dengan pendapatan RM608.2 juta.

 

"Prestasi kewangan yang bertambah baik ini disebabkan terutamanya oleh peningkatan sumbangan berikutan kemajuan pembinaan yang maju daripada projek berterusan kumpulan itu, iaitu Aetas Damansara, Alira Subang Jaya, Casa Embun dan Sanderling," katanya.

 

“Walaupun menghadapi cabaran ekonomi dan pasaran pada 2023 seperti kadar dasar semalaman yang lebih tinggi dan Ringgit yang lebih lemah, kami bukan sahaja melaporkan pertumbuhan suku tahunan sepanjang tahun tetapi juga mencapai jualan yang lebih tinggi untuk tahun itu.

 

“Kami mencapai jualan 7.6% lebih tinggi kepada RM586.1 juta pada TK23 daripada RM544.7 juta pada TK22, disumbangkan terutamanya oleh permintaan kukuh daripada Casa Embun, Sanderling dan Alira Subang Jaya disebabkan oleh nilai yang kukuh dan lokasi strategik mereka,” kata Apollo. - DagangNews.com