Axiata rangkul status 'Running on ODA' pertama di dunia | DagangNews Skip to main content

Axiata rangkul status 'Running on ODA' pertama di dunia

KUALA LUMPUR 17 Okt - Axiata Group Berhad (Axiata) dipilih sebagai antara tiga syarikat telekomunikasi pertama di seluruh dunia untuk memperoleh status 'Running on ODA', menerusi Forum TM.

 

Anugerah itu mengiktiraf peralihan Axiata kepada status digital telco yang tangkas didorong oleh kejayaannya membina rangka kerja operasi telco berdasarkan 'Open Digital Architecture (ODA)' Forum TM merentas entiti operasi dalam berbilang pasaran Asia.

 

Forum TM mengumumkan peneraju industri dalam penggunaan ODA pada 'Digital Transformation World 2022' di Copenhagen, Denmark menempatkan Axiata, Jio dan Vodafone Group yang menjadi tumpuan sebagai tiga syarikat telekomunikasi pertama di seluruh dunia untuk mencapai penggunaan ODA secara berskala.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Forum TM, Nik Willetts berkata, larian baharu pada tanda ODA mengiktiraf penyedia perkhidmatan yang telah menunjukkan, melalui penilaian ketat, kepakaran mendalam dan komitmen berterusan terhadap pembangunan, penggunaan dan pematuhan kepada ODA.

 

"Tahniah kepada seluruh pasukan Axiata atas pencapaian penting ini, yang jelas pengiktirafan terhadap kepimpinan industri global Axiata dan keupayaan pelaksanaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Pusat kepada pelaksanaan ODA yang berkesan dan berskala di Axiata, adalah milik Kumpulan Unit Inovasi Perisian dan Transformasi Digital, ADL (Axiata Digital Labs). 

 

ADL, rumah kepada 1,300 bakat digital yang terletak di tiga daripada pasaran utama Axiata telah berjaya melaksanakan perjalanan ODA Axiata pada garis masa yang dipercepatkan, meletakkan Kumpulan di kalangan pemimpin global dalam bidang transformasi telco.

 

Setelah menunjukkan keupayaannya, ADL berada pada kedudukan yang baik untuk membantu Kumpulan telco dalam mempercepatkan perjalanan transformasi digital mereka. 

 

ODA menyediakan pelan tindakan dan biasa bahasa untuk penyelesaian awan asli, vendor-agnostik yang boleh diguna semula yang disepadukan oleh Forum TM 'Open APIs' standard industri, konsep yang sejajar rapat dengan kekuatan teras ADL.

 

Ketua Pegawai Maklumat Kumpulan Axiata, Anthony Rodrigo pula berkata, dengan menggunakan Open API dan ODA, disokong oleh keupayaan pelaksanaan ADL, Axiata telah mempercepatkan perjalanan kami ke arah menjadi penyedia perkhidmatan digital hujung ke hujung yang tangkas. 

 

"Caranya, kami mencapai penjimatan kos yang ketara merentas timbunan IT, pendigitalan perniagaan proses serta responsif dan halaju yang dipertingkatkan berkenaan dengan pergi ke pasaran inisiatif. 

 

"Tambahan pula, pengoperasian seni bina ini telah memudahkan pembangunan cara baharu untuk mengewangkan aset teknologi kami dengan membukanya kepada pembangun dan rakan kongsi," katanya. - DagangNews.com