Axiata sasar sempurnakan penggabungan dengan Smartfren Indonesia akhir tahun 2024 | DagangNews Skip to main content

Axiata sasar sempurnakan penggabungan dengan Smartfren Indonesia akhir tahun 2024

KUALA LUMPUR 30 Mei - Axiata Group Bhd menyasarkan untuk melengkapkan penggabungan unit mudah alih Indonesia XL Axiata dengan Smartfren Telecom menjelang akhir 2024.

 

"Usaha wajar sedang dijalankan", kata ketua pegawai eksekutif dan pengarah urusan Vivek Sood pada sidang media selepas mesyuarat agung tahunan Axiata di sini hari ini.

 

Bagaimanapun, beliau mengakui penggabungan itu akan mengambil masa dan mungkin terdapat cabaran dalam menyepadukan syarikat.

 

"Anda perlu melihat rancangan bersama yang ada dan bersedia untuk perjanjian muktamad," kata Vivek.

 

"Fasa yang kami lalui termasuk menyediakan struktur organisasi, melihat kepada strategi gabungan" dan potensi sinergi antara lain, katanya.

 

ARTIKEL BERKAITAN Axiata mohon kelulusan kerajaan Indonesia bergabung dengan PT Sinar Mas

 

Vivek optimis penggabungan itu akan meningkatkan daya saing gabungan entiti itu dalam pasaran Indonesia dan mencabar pemimpin telco sedia ada.

 

Pada masa ini, XL Axiata adalah pemain ketiga terbesar di Indonesia dengan kira-kira 57 juta pelanggan, manakala PT Smartfren Telecom Sinar Mas mempunyai anggaran asas pelanggan sebanyak 36 juta.

 

"Gabungan pelanggan kedua-dua entiti akan menjadikan kami lebih dekat dengan pesaing kami," katanya.

 

Dua minggu lalu, Axiata menandatangani perjanjian tidak mengikat dengan konglomerat Sinar Mas untuk meneroka menggabungkan unit Indonesia mereka. Kedua-dua Axiata dan Sinar Mas berhasrat untuk kekal sebagai pemegang saham kawalan bersama entiti yang digabungkan itu, kata syarikat itu.

 

Axiata menjalankan lima perniagaan utama di Indonesia — XL Axiata, Link Net, edotco, Boost dan ADA. Axiata telah kehilangan aset dan memperoleh aset baharu sebagai sebahagian daripada usahanya untuk meningkatkan keuntungan.

 

Syarikat itu mengumumkan penjualan perniagaannya di Myanmar pada April tahun ini dan Nepal pada Disember tahun lepas. Axiata berkata anak syarikat edotco Group Sdn Bhd akan menjual perniagaan menara Myanmarnya pada harga AS$150 juta atau RM713 juta, tunai, memetik keadaan makroekonomi dan operasi yang semakin teruk.

 

Berikutan pelupusan di Myanmar, edotco akan menumpukan pada mengembangkan perniagaannya di Filipina dan Indonesia, kata ketua pegawai kewangan kumpulan Axiata Nik Rizal Kamil Nik Ibrahim. - DagangNews.com