AZRB yakin penyiapan projek lebuh raya EKVE bantu pulihkan kewangan syarikat | DagangNews Skip to main content

AZRB yakin penyiapan projek lebuh raya EKVE bantu pulihkan kewangan syarikat

KUALA LUMPUR 14 Nov - Syarikat pembinaan dan kejuruteraan Ahmad Zaki Resources Bhd (AZRB) berhati-hati optimis terhadap unjuran kewangan syarikat, menjangka tempoh kerugiannya yang berpanjangan mungkin hampir tamat.

 

Dalam laporan tahunannya bagi tahun berakhir 30 Jun 2023 (FY23), pengerusi Tan Sri Dr Madinah Mohamad berkata syarikat itu menjangka penyiapan bahagian bertol utama Lebuhraya Lembah Klang Timur (EKVE) dan penstrukturan semula operasi perladangan yang merugikan, akan mengurangkan masalah kewangannya.

 

Menurutnya, walaupun penyiapan projek EKVE akan mengembalikan syarikat ke landasan yang betul dan menyediakan sumber pendapatan berulang, menyelaraskan aset bukan teras akhirnya akan mengurangkan kerugian ke tahap yang ketara.

 

Mengakui bahawa FY23 telah menjadi tahun cabaran dan pencapaian, beliau berkata AZRB sedang berusaha untuk menyiapkan EKVE, salah satu projek utama kumpulan yang memulakan pembinaan pada September 2015 dan sepatutnya siap dalam tempoh empat tahun.

 

“Kemajuan perlahan pembinaan adalah disebabkan oleh gegaran susulan sekatan COVID-19, antaranya peningkatan kos pembinaan. Ini menjejaskan kedudukan kewangan kumpulan kerana ia perlu menangani isu mendapatkan modal tambahan.

 

“Bagaimanapun, isu pembiayaan dalam peringkat akhir untuk diselesaikan, yang akan membolehkan kerja pembinaan disambung semula,” katanya.


 

Tan Sri Dr Madinah Mohamad
                               Tan Sri Dr Madinah Mohamad

 


Madinah berkata bahagian utama lebuh raya itu dijangka dibuka secara berperingkat bermula pada suku keempat FY24 (4Q24), manakala baki selebihnya disasarkan siap menjelang 4Q25.

 

Selain itu, pada Jun tahun ini AZRB juga memperoleh kontrak bernilai RM122.5 juta daripada Kementerian Kerja Raya untuk projek menaik taraf jalan di Cameron Highlands selama 42 bulan, yang terdiri daripada menaik taraf laluan FT59 sepanjang satu km dari bulatan McDonald's ke Persimpangan Brinchang dan membina gelung sehala di Ladang Kea.

 

Pada Ogos, anak syarikat milik penuhnya Peninsular Medical Sdn Bhd (PenMedic) turut dianugerahkan projek daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) untuk kerja-kerja tambahan untuk Pusat Perubatan Sultan Ahmad Shah di UIAM, Pahang, bernilai RM23.7 juta. - DagangNews.com