Bagaimana Alga boleh membantu memberi makanan kepada dunia? | DagangNews Skip to main content

Bagaimana Alga boleh membantu memberi makanan kepada dunia?

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 


 

SAYA telah diperkenalkan dengan alga sewaktu menjadi CEO untuk syarikat Baja Mesra Alam Semulajadi pada tahun 2016 dari Sweden.

 

Alga sangat menarik dan saya tidak tahu pada masa itu keberkesannya apalagi sama ada alga efektif untuk makanan.

 

Dengan populasi yang semakin meningkat, perubahan iklim, tanah yang gagal dan cabaran air, pertanian sentiasa berjuang untuk terus hidup.  

 

Oleh itu, pertanian mampan menjadi kritikal untuk membantu pertanian dan bekalan makanan  bertahan dan diharapkan berkembang maju.

 

Dengan kerja pembajaan yang neutral dan diterima oleh istana, angkatan tentera UAE, pihak hotel dan universiti saya mula melihat alga satu prospek yang baik.

 

Melihat kesinambungan dari baja mesra alam dengan alga yang tumbuh secara semulajadi dan tidak memerlukan baja.

 

Bertentangan dengan kepercayaan popular, petani sangat menumpukan pada kemampanan dan menjaga tanah yang membantu memberi makan kepada dunia.

 

Sehubungan itu, petani ini memberi tumpuan kepada cara menanam lebih banyak  makanan setiap gelen  baja yang digunakan pada tanah dan tanaman mereka.

 

Petani ini malah berminat untuk mencuba produk dan teknologi baharu jika ia bermakna mengurangkan kesannya terhadap alam sekitar dan memelihara sumber asli yang berharga.


 

algae

 


Walaupun minat dalam kesihatan tanah dan pemuliharaan air, petani ini perlu diyakinkan bahawa teknologi itu menguntungkan mereka sebelum mereka mengubah sepenuhnya amalan semasa.

 

Perintis teknologi yang berharap untuk mencapai kejayaan harus memahami proses pemikiran yang sangat asas tetapi penting ini yang dilalui oleh petani untuk menentukan cara membelanjakan wang hasil titik peluh mereka.

 

Apa yang hebat tentang alga?

Alga tumbuh 10 kali lebih cepat daripada tumbuhan darat, dan kurang daripada sepersepuluh tanah diperlukan untuk menghasilkan jumlah biojisim yang setara.

 

Alga tumbuh di tanah yang tidak produktif dan tidak boleh ditanam, jadi alga tidak bersaing dengan tanaman lain untuk mendapatkan tanah. Kerana alga tidak memerlukan air tawar, alga boleh dibaja dengan lebih cekap daripada tanaman darat.

 

Kita boleh mengelakkan penggunaan air yang intensif, larian baja yang membazir dan eutrofikasi hiliran yang dikaitkan dengan pertanian moden.

 

Microalgae tumbuh lebih cepat daripada tumbuhan darat dan boleh menjadi sumber biofuel yang masuk akal dari segi alam sekitar dan ekonomi jika produk bersama yang berharga dihasilkan serentak.

 

Alga boleh menjadi jawapan kepada semua cabaran tersebut yang menyediakan sumber berharga bahan api neutral karbon, akuafeed untuk industri pertanian dan akuakultur, dan produk makanan berprotein tinggi untuk penggunaan langsung manusia.


 

algae

 


Bertanyalah kepada diri sendiri bagaimana keadaan persekitaran apabila tidak boleh menggunakan bahan api fosil lagi. Mengetahui bahawa menghasilkan alga hanya untuk biofuel akan menjadi terlalu mahal. Melihat produk bersama yang boleh dicipta serentak semasa menghasilkan bahan api itu.

 

Selepas  mengeluarkan lipid daripada alga, melihat apa yang boleh lakukan dengan apa yang tinggal. Mendapati boleh menggunakan biojisim alga tanpa lemak sebagai makanan tambahan berkhasiat tinggi dalam aquafeeds untuk salmon dan udang putih dan makanan haiwan untuk ayam dan babi.

 

Kemudian bertanya kepada diri sendiri jika mahu menghasilkan semua bahan api yang diperlukan oleh dunia pada masa ini, maka berapa banyak tanah yang diperlukan, dan berapa banyak protein yang boleh  dihasilkan bersama?

 

Pada skala global, boleh memenuhi permintaan bahan api cecair semasa dengan menanam alga di kawasan yang kurang sedikit daripada tiga kali saiz Semenajung Malaysia.

 

Pada masa yang sama boleh menghasilkan 10 kali ganda jumlah protein seperti yang dihasilkan dengan soya daripada seluruh dunia.

 

Menjelang 2050 akan mempunyai 9.5 hingga 10 bilion orang di dunia, dan dengan alga telah menemui cara untuk memberi makan kepada mereka dengan menghasilkan sejumlah besar protein.

 

Mungkin tidak akan meyakinkan dunia Barat untuk mengubah diet mereka serta-merta, tetapi  mempunyai cara untuk memerangi kekurangan zat makanan di dunia membangun dan itu menjadikannya menarik. Mengambil kedua-dua pendekatan berasaskan bahan api dan alam sekitar untuk alga.

 

Jika melihat perkara ini dari perspektif neutral karbon, tidak memperkenalkan sebarang Co2 baharu ke atmosfera. Masa telah berubah dan pasaran tenaga terus berkembang.


 

algae

 


Kebanyakan kenderaan ringan akan mendapat bekalan elektrik menjelang 2030 hingga 2050, dan tidak akan ada keperluan untuk bahan api cecair.

 

Sebaliknya, masih ada keperluan untuk penerbangan jet dan penghantaran pada masa hadapan yang boleh dijangka dan sudah tentu akan sentiasa ada keperluan untuk makanan.

 

Mengenai cabaran global yang lain, seperti keselamatan makanan dan mengekalkan biodiversiti, jika mempunyai potensi untuk menghasilkan kualiti yang lebih tinggi, makanan yang lebih berkhasiat di kawasan yang kurang untuk dipenuhi.

 

Keperluan dengan alga dan bukannya tumbuhan darat, maka ini mempunyai implikasi besar terhadap penggunaan tanah.

 

Permintaan melupuskan hutan hujan bagi menyediakan tanah untuk menanam soya dan kelapa sawit di tempat seperti Malaysia, Brazil dan Indonesia akan hilang, maka mengapa tidak memilihnya jalan?

 

Boleh menghasilkan jumlah makanan yang sama dan lebih banyak daripada tanah yang telah dibangunkan dan memperoleh beberapa kelebihan alam sekitar pada masa yang sama, itu sangat besar.

 

Banyak produk bernilai tinggi, pasaran khusus telah dihasilkan kerana alga mempunyai khasiat, antikarsinogenik dan anti-radang yang luar biasa.

 

Orang ramai telah menjual produk alga khusus ini untuk seketika, tetapi pasaran ini agak kecil. Sebaliknya pasaran komoditi yang besar dan akan berskala bersama. Itulah satu-satunya cara akan dapat menyelesaikan masalah berskala global.


 

algae

 


Kita mempunyai kira-kira 10-15 tahun lagi untuk menangani masalah iklim global, tenaga dan keselamatan makanan kerana  akan mengambil masa dua hingga tiga dekad untuk melaksanakannya pada skala yang diperlukan untuk menyelesaikan cabaran global ini, maka ia akan berakhir.

 

Satu kemudahan pengeluaran alga komersial seluas 2,500 ekar akan menelan belanja kira-kira AS$500 juta untuk dibina, jadi anda tidak boleh pergi ke Lembah Silikon untuk mewujudkannya.

 

Sekarang ini syarikat sedang menanam alga pada skala R&D atau demonstrasi, dan kecil, khusus- syarikat pasaran menanam alga pada skala yang setanding, tetapi tiada siapa yang melakukannya secara besar-besaran sesuai untuk pasaran komoditi.

 

Begitulah faedah dan manafaat alga yang masih belum dapat menjangkau rakyat Malaysia walau banyak diperairan laut dan tidak dipedulikan. – DagangNews.com