Peniaga sempadan Serikin Malaysia-Indonesia terima transaksi e-dompet Merchantrade | DagangNews Skip to main content

Peniaga sempadan Serikin Malaysia-Indonesia terima transaksi e-dompet Merchantrade

Oleh Mohamad Iman

KUCHING 20 Mei – Merchantrade Asia Sdn Bhd, peneraju dalam perkhidmatan kewangan digital, mencatatkan satu kejayaan penting apabila ia berjaya mendaftarkan lebih 100 peniaga semasa fasa awal kempen e-Duit @ Serikin di pasar sempadan hujung minggu Serikin yang terkenal di Sarawak.

 

Usaha kerjasama antara Merchantrade, Bank Negara Malaysia dan Payments Network Sdn Bhd (PayNet) ini dilancarkan pada September 2023 untuk memacu penggunaan pembayaran digital dalam komuniti luar bandar Sarawak, bermula dengan pasaran hujung minggu Serikin, dan berjaya mengubahnya menjadi tanpa tunai pertama di  pasar sempadan negara ini.

 

Terletak di Sarawak, Serikin ialah sebuah pekan unik terletak kira-kira 50km dari Kuching di sepanjang sempadan Indonesia dan Malaysia, pasar hujung minggu Serikin merupakan kawasan perdagangan yang sibuk menawarkan pelbagai jenis kraftangan Indonesia, tekstil, batik, mainan, permaidani dan banyak lagi.

 

Kemeriahan pasar hujung minggu Serikin menarik ramai peniaga dari Kalimantan dan juga pelancong dari seluruh dunia.
 

 

hikayat

 

 

Peniaga pasar di Serikin telah menggunakan eWallet Merchantrade Money sebagai sebahagian daripada kempen e- Duit @ Serikin, membolehkan pelawat membuat pembayaran digital kepada peniaga dengan kod QR.

 

QR Merchantrade Money DuitNow memudahkan pembayaran segera tanpa kerumitan tunai fizikal dan penukaran mata wang. Kempen ini dibuat lebih menarik dengan insentif seperti pulangan tunai dan cabutan bertuah yang membantu menyampaikan penggunaan pembayaran QR Merchantrade Money DuitNow.

 

Ramai peniaga teruja untuk menggunakan kaedah pembayaran baharu dan bersaing untuk mendapatkan volum transaksi tertinggi semasa kempen.
 

Pengarah Urusan di Merchantrade, Ramasamy K. Veeran berkata, kempen tersebut telah menunjukkan kesan perkhidmatan kewangan inklusif ke atas komuniti tempatan Serikin, yang sejajar dengan agenda digital kerajaan.

 

"Ekosistem digital yang kami bangunkan dengan penyelesaian Merchantrade Money DuitNow QR inovatif kami telah memudahkan pembayaran yang lebih selamat dan mudah untuk kedua-dua peniaga dan pelanggan mereka.

 

"Dengan pengenalan pembayaran digital, kami telah melihat peningkatan celik kewangan digital dan peningkatan dalam ekonomi tempatan Serikin," kata Ramasamy. - DagangNews.com