Bahvest setuju adakan EGM pada 13 Jun meskipun berdepan desakan pecat tiga ahli lembaga pengarah | DagangNews Skip to main content

Bahvest setuju adakan EGM pada 13 Jun meskipun berdepan desakan pecat tiga ahli lembaga pengarah

KUALA LUMPUR 9 Mei - Bahvest Resources Bhd, sebuah syarikat perlombongan emas yang berpangkalan di Sabah,  mengumumkan ia bersetuju mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) pada 13 Jun 2023, sebagai respons kepada notis khas hasrat daripada lima pemegang saham untuk memecat dan menggantikan tiga pengarah.

 

Syarikat itu menyatakan bahawa ia membuat keputusan ini untuk memastikan semua pemegang saham mempunyai notis yang mencukupi untuk menghadiri mesyuarat itu, susulan penerimaan rekod pendeposit oleh konventor.

 

EGM tersebut akan membincangkan cadangan resolusi yang terkandung dalam notis khas hasrat bertarikh 26 April 2023, yang bertujuan untuk memecat pengerusi bukan eksekutif bukan bebas Bahvest Datuk Sri Dr. Md Kamal Bilal, pengarah urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Lo Fui Ming, dan eksekutif pengarah Lo Tek Yong (gambar).

Datuk Lo Fui Ming

Notis itu juga mencadangkan untuk menggantikan mereka dengan Chong Tzu Khen, Law Ngia Meng, dan Chong Mee Fah @ Frederick Chong.

 

Pengarah-pengarah yang menghadapi penyingkiran telah menyatakan bahawa mereka akan mencari alasan untuk cadangan penyingkiran mereka dan membuat representasi mengapa mereka tidak sepatutnya dilucutkan jawatan di EGM.

 

Mereka telah menyebut pengalaman mereka dalam industri perlombongan emas dan komitmen mereka untuk membina Bahvest menjadi sebuah syarikat yang berjaya.

 

“Kami telah membuktikan diri kami berkebolehan, dan perniagaan itu terselamat daripada wabak dan tempoh perintah kawalan pergerakan.

 

"Perlombongan emas ialah operasi yang memerlukan pengetahuan mendalam, pemahaman tentang proses pengeluaran, dan kesediaan untuk menjadi hands-on. Kami telah mengatasi banyak cabaran semasa fasa awal dan cabaran semasa pembinaan operasi.

 

"Bahvest ialah entiti perlombongan emas yang berdaya maju, dan kami akan membuat representasi kami kepada para pemegang saham tentang cara kami mengurus dan membina perniagaan ini dari awal hingga ke tahap sekarang,” kata Bahvest.

 

Notis EGM akan dikeluarkan dan diedarkan oleh Bahvest pada minggu bermula 15 Mei 2023, untuk memastikan semua pemegang saham yang layak menerima notis yang diperlukan.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Bahvest telah mengumumkan bahawa ia berdepan potensi gangguan kewangan dan operasi selepas menerima surat tuntutan daripada Southsea Gold Sdn Bhd, kerana kedua-dua syarikat itu mempertikaikan pemilikan tapak perlombongan.

 

Southsea Gold memohon pampasan RM20.4 juta daripada anak syarikat Bahvest Wullersdorf Resources Sdn Bhd, kerana apa yang didakwanya sebagai "pendudukan salah" di tanah perlombongannya.

 

Pertikaian itu timbul daripada memorandum perjanjian bertarikh 13 Januari 2017, dan perjanjian pajakan kecil bertarikh 1 Oktober 2015, di mana Wullersdorf memperoleh hak pajakan kecil dan perlombongan ke atas tanah seluas 317.7 hektar.

 

Walau bagaimanapun, disebabkan oleh kesukaran operasi dan topografi di atas tanah pajakan kecil, kilang perlombongan dan bangunan lain yang diperlukan telah dibina di atas tanah Southsea Gold.

 

Bahvest telah menyatakan bahawa ia terlibat dalam perbincangan berterusan dengan Southsea Gold untuk menyelesaikan perkara itu dan meminimumkan kesan kewangan.

 

Bagaimanapun, ia menegaskan bahawa pampasan RM20.4 juta yang dituntut oleh Southsea Gold, yang mungkin dirundingkan atau dibicarakan, boleh memberi impak yang besar kepada aliran tunai dan keuntungan Wullersdorf/Bahvest.

 

Bahvest seterusnya menyatakan bahawa pampasan yang dituntut oleh Southsea Gold mewakili sebahagian besar daripada aset bersih syarikat, yang berjumlah RM123.07 juta pada 31 Disember 2022 (tidak diaudit). - DagangNews.com