Bajet 2024: Merangka masa depan kebolehidupan dipertingkatkan, mampu milik untuk rakyat Malaysia | DagangNews Skip to main content

Bajet 2024: Merangka masa depan kebolehidupan dipertingkatkan, mampu milik untuk rakyat Malaysia

Oleh Sheldon Fernandez, Pengurus Negara, Malaysia (PropertyGuru.com.my & iProperty.com.my)

MEMANDANGKAN Malaysia berada pada persimpangan kritikal dalam pemulihan ekonominya, adalah penting bagi kerajaan untuk melihat melangkaui harga hartanah dan mengambil langkah-langkah yang disasarkan untuk mengurangkan cabaran kos sara hidup yang dihadapi oleh setiap hari rakyat Malaysia.

 

Ini akan sejajar dengan Rangka Kerja Ekonomi MADANI kerajaan, yang bertujuan untuk meningkatkan kualiti hidup untuk semua.

 

Menangani Kos Sara Hidup dan Pendapatan Pengguna

Laporan Pasaran Hartanah PropertyGuru Malaysia (MPMR) Q3 2023 baru-baru ini menyerlahkan tentangan daripada bakal pembeli rumah terhadap kenaikan harga hartanah, menyebabkan penurunan 10.2% suku ke suku dalam pertanyaan hartanah pada Q2 2023.

 

Malah, pertanyaan hartanah telah menurun sejak Q2 2022. Ini memberitahu kami bahawa pembeli rumah yang bercita-cita tinggi sedang diberi harga di luar pasaran. Dalam erti kata lain, rumah semasa yang dijual tidak sepadan dengan bajet mereka.

 

Keterjangkauan harta tetap menjadi tumpuan rakyat Malaysia, dengan 87% responden daripada Kajian Sentimen Pengguna (CSS) PropertyGuru Malaysia H2 2023 mengenal pasti harga hartanah sebagai penghalang terbesar kepada cita-cita membeli mereka.

 

Di tengah-tengah ini, gaji yang tidak stabil dan perbelanjaan sara hidup yang semakin meningkat kekal sebagai halangan yang ketara kepada pemilikan rumah. Ini menekankan kepentingan pasaran hartanah yang seimbang di mana harga sejajar dengan pertumbuhan pendapatan dan kos sara hidup.

 

Berdasarkan arah aliran yang dinyatakan di atas, adalah penting bagi kerajaan menangani bukan sahaja harga hartanah secara strategik tetapi juga cabaran yang lebih meluas berkaitan kos sara hidup dan pendapatan pengguna yang tidak stabil.

 

Untuk menangani perkara ini, kerajaan boleh mempertimbangkan untuk melaksanakan inisiatif pemilikan rumah yang menyediakan bantuan kewangan untuk pembeli rumah, sama seperti Kempen Pemilikan Rumah (HOC) yang berjaya, dan memulakan langkah untuk merangsang pertumbuhan pendapatan bagi menjadikan pemilikan rumah lebih mudah dicapai untuk demografi yang lebih luas.

 

Terutama, CSS H2 2023 juga mendedahkan bahawa 45% daripada responden bergelut untuk mendapatkan pembiayaan untuk skim perumahan mampu milik, yang menimbulkan persoalan – adakah rumah mampu milik kita sebenarnya mampu milik?

 

Ini memerlukan penilaian semula menyeluruh skim perumahan sedia ada berhubung dengan pendapatan pengguna untuk memastikan kebolehcapaiannya kepada rakyat Malaysia, dan mewujudkan insentif yang lebih besar bagi pemaju untuk membangunkan rumah mampu milik berikutan peningkatan kos pembinaan dan buruh.

 

Memastikan Kualiti dalam Projek Perumahan Mampu Milik

Kami memuji dedikasi kerajaan untuk membina rumah mampu milik, satu langkah kritikal dalam menstabilkan pasaran hartanah.

 

Projek perintis Perumahan Inklusif Madani, yang menyasarkan untuk membangunkan 800 rumah mampu milik untuk rakyat daripada pelbagai kumpulan pendapatan di bandar-bandar utama, merupakan inisiatif yang dialu-alukan yang akan memberi manfaat kepada rakyat sambil menampung keperluan perumahan kumpulan sasar yang berbeza.

 

Dengan kadar OPR dikekalkan pada 3% dan kelonggaran inflasi, kami berharap permintaan akan meningkat di kaki langit. Untuk terus merangsang permintaan, program perumahan adalah mustahak sejajar dengan pilihan dan keperluan pembeli yang berpotensi.

 

Menurut CSS H2 2023, keputusan pengguna dipengaruhi oleh lebih daripada harga dan spesifikasi unit untuk merangkumi lokasi dan kebolehdiaman. Terutama, 38% responden menyuarakan keperluan untuk pilihan rumah yang lebih menarik dalam segmen rumah mampu milik.

 

Adalah penting bahawa rumah-rumah ini dibina dengan baik dan disepadukan dengan lancar ke dalam perbandaran dengan akses kepada barangan runcit, sekolah, kemudahan kesihatan dan pengangkutan awam.

 

Ini akan meningkatkan daya tarikan mereka dengan ketara kepada bakal pembeli, terutamanya di kawasan panas baru seperti Cheras dan Johor, yang telah menyaksikan lonjakan pertanyaan kerana perbandaran yang mempunyai hubungan yang baik dan matang.

 

Ketelusan Data untuk Pembuatan Keputusan Termaklum

Sambil kami melihat ke arah pemulihan sektor hartanah, kami menggalakkan kerajaan untuk mengiktiraf potensi pendigitalan untuk memperkasakan pembuatan keputusan untuk pembuat dasar dan pengguna.

 

Di samping memudahkan aplikasi skim perumahan mampu milik, ini juga akan memudahkan pengurusan data yang lebih baik untuk membuat keputusan masa nyata yang termaklum.

 

Perkara pertama boleh membantu memastikan bahawa kumpulan pengguna yang betul menerima insentif perumahan yang diperlukan.

 

Selain itu, titik data terpusat boleh melengkapkan pembangun dengan cerapan kritikal, membolehkan mereka bertindak balas dengan cekap terhadap dinamik dan arah aliran pasaran.

 

Ini menggariskan usaha berterusan kami untuk memberikan pandangan yang telus melalui MPMR dan CSS dan menekankan kepentingan keputusan yang dipacu data dalam sektor hartanah.

 

Memandang ke hadapan, kami tetap optimis bahawa Inisiatif Ekonomi Madani akan memulakan dasar memastikan akses yang lebih baik kepada hartanah dan memupuk pasaran perumahan yang lebih inklusif. Sebagai sebahagian daripada Bajet 2024, kami menjangkakan strategi terperinci yang memulihkan keyakinan dalam program perumahan awam yang sejajar dengan Dasar Perumahan Negara.

 

Semasa kami menantikan pengumuman Belanjawan pada 13 Oktober, kami meneguhkan komitmen kami untuk bekerjasama dengan kerajaan, menyediakan pandangan yang dipacu data untuk memudahkan pemulihan Malaysia dan merancakkan pasaran hartanah dan inklusif untuk semua rakyat Malaysia. - DagangNews.com