Bakal disenarai di Pasaran ACE, Vetece tandatangani perjanjian taja jamin IPO dengan Kenanga | DagangNews Skip to main content

Bakal disenarai di Pasaran ACE, Vetece tandatangani perjanjian taja jamin IPO dengan Kenanga

Dari kiri, Chan Wai Hoong, Datuk Roslan Tik dan Vernon Tee Chee Chiang pada majlis menandatangani perjanjian taja jamin di Kuala Lumpur pada 9 Julai 2024.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Julai – Penyedia penyelesaian teknologi maklumat perusahaan, Vetece Holdings Berhad menandatangani perjanjian taja jamin dengan Kenanga Investment Bank Berhad sempena tawaran awam permulaan (IPO) yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad.

 

IPO Vetece melibatkan terbitan awam sebanyak 98.0 juta saham biasa baharu, mewakili 25.0% daripada modal sahamnya yang diperbesarkan, serta tawaran untuk jualan sebanyak 39.2 juta, atau 10.0% daripada modal sahamnya yang diperbesarkan kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian.

 

Daripada 98.0 juta saham biasa baharu, 19.6 juta saham biasa akan disediakan kepada orang ramai Malaysia melalui pengundian, manakala 9.8 juta saham biasa diperuntukkan untuk Pengarah yang layak, pengurusan kanan utama, pekerja dan individu yang telah menyumbang kepada kejayaan Kumpulan (Peruntukan Borang Merah Jambu).

 

Baki 68.6 juta saham biasa dikhaskan kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

 

Menurut perjanjian taja jamin, Kenanga akan menaja jamin sejumlah 29.4 juta saham biasa yang disediakan kepada orang ramai Malaysia dan di bawah Peruntukan Borang Merah Jambu.

 

Naib Pengerusi Eksekutif Vetece, Vernon Tee Chee Chiang berkata, penyenaraian syarikat tepat pada masanya dengan lonjakan permintaan untuk perkhidmatan IT perusahaan, didorong oleh transformasi digital ekonomi yang berterusan dan peningkatan penggunaan teknologi seperti 5G, kecerdasan buatan (AI), pengkomputeran awan, robotik, Internet Benda (IoT) dan analisis data besar.

 

"Kami berharap dapat memanfaatkan trend ini untuk memacu pertumbuhan masa depan kami dan mengukuhkan kedudukan kami dalam digital perjalanan transformasi perniagaan di seluruh rantau ini,” ujar beliau.

 

Turut hadir pada majlis itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dan Pengarah Eksekutif Vetece, Chan Wai Hoong dan Pengarah Eksekutif, Ketua Perbankan Pelaburan Kumpulan dan Perbankan Islam Kenanga, Datuk Roslan Tik.

 

Vetece dijangka disenaraikan menjelang suku ketiga 2024, dengan Kenanga Investment Bank Berhad sebagai Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk IPO. 

 

Dengan rekod prestasi yang menjangkau lebih 20 tahun, Vetece dan anak syarikatnya, menyampaikan penyelesaian IT perusahaan untuk memperkasakan perniagaan mencapai keperluan operasi mereka.

 

Memanfaatkan perkongsian strategik Kumpulan dengan pemain industri terkemuka seperti Oracle, WSO2, dan Salesforce, antara lain, Vetece dilengkapi secara teknikal untuk melaksanakan dan menyesuaikan penyelesaian IT ini agar sesuai dengan keperluan pelanggan.

 

Selepas pelaksanaan, Kumpulan juga menyediakan sokongan berterusan, termasuk penyelenggaraan, peningkatan sistem, serta latihan kepada pekerja pelanggan.

 

Pangkalan pelanggan Vetece terutamanya merangkumi pemain dalam industri telekomunikasi dan perkhidmatan kewangan, mencerminkan kepakaran domain Kumpulan kerana ia telah berkhidmat dalam industri ini sejak awal operasi Kumpulan.

 

Pada tahun kewangan berakhir 31 Ogos 2023, industri ini menyumbang kira-kira 71% kepada hasil Kumpulan. Pelanggan utama termasuk Telekom Malaysia Berhad, Telstra Corporation Limited di Australia, dan bank terkemuka di Malaysia.

 

Pada masa lalu, Vetece juga telah menyediakan penyelesaian IT perusahaan kepada perusahaan besar, syarikat berkaitan kerajaan dan syarikat multinasional merentasi pelbagai industri seperti teknologi, pembuatan, pendidikan tinggi, pengedaran, sektor awam, automotif dan utiliti. - DagangNews.com