Bantuan tunai Budi Madani mencukupi untuk kebanyakan pengguna diesel, kata Amir Hamzah | DagangNews Skip to main content

Bantuan tunai Budi Madani mencukupi untuk kebanyakan pengguna diesel, kata Amir Hamzah

Datuk Seri Amir Hamzah Azizan diwawancara Editor Astro Awani, Najib Aroff yang disiarkan pada Jumaat.

KUALA LUMPUR 8 Jun - Kira-kira 80% pengguna diesel akan menerima bantuan yang mencukupi di bawah program Budi Madani, yang menyediakan bantuan tunai bulanan, untuk mengimbangi perbezaan antara harga diesel semasa dan harga baharu yang akan ditentukan kemudian.

 

Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata bantuan tunai RM200 sebulan itu ditentukan selepas meneliti data dari segi penggunaan, serta data Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM).

 

“Data yang diperoleh daripada DOSM adalah daripada tinjauan di Malaysia melibatkan kenderaan diesel khususnya di Semenanjung Malaysia,” katanya semasa program pelaksanaan subsidi diesel bersasar yang disiarkan di Astro Awani pada malam Jumaat, Bernama melaporkan.

 

 

Justeru katanya, bantuan itu boleh menampung kenaikan harga, kerana bantuan tunai adalah mekanisme yang dipilih berdasarkan data sedia ada.

 

Amir Hamzah berkata rangka kerja Ekonomi Madani memberi tumpuan kepada tiga bidang penting, termasuk meningkatkan siling dengan memperluaskan hasil negara bagi membolehkan pelaburan semula dalam perkara yang dilihat penting untuk rakyat, meningkatkan kesejahteraan rakyat, dan meningkatkan tadbir urus negara untuk menjadikannya lebih cekap.

 

BACA: Kerajaan luluskan lebih 30,000 permohonan bantuan tunai Budi Madani, RM200 akan dikreditkan pada 10 Jun

 

“Pelaksanaan subsidi bersasar adalah inisiatif yang memenuhi tiga bidang tumpuan.

 

“Jika kita boleh mengurangkan ketirisan sedia ada, hasil negara akan meningkat, dan kita boleh menggunakannya untuk memberi manfaat kepada rakyat dari segi infrastruktur, penjagaan kesihatan dan pendidikan,” katanya.

 

Amir Hamzah berkata pembayaran subsidi diesel, yang hanya RM1.4 bilion pada 2019, telah meningkat 10 kali ganda kepada RM14.4 bilion tahun lepas.

 

Beliau berharap semua orang memahami bahawa usaha kerajaan dalam melaksanakan langkah memulihkan ekonomi negara adalah untuk faedah rakyat, dan untuk mencapai ruang fiskal yang lebih baik untuk negara.

 

Anggaran penjimatan RM4 bilion daripada rasionalisasi subsidi diesel dijangka memberi ruang fiskal yang lebih besar kepada kerajaan, demi meningkatkan kualiti pelbagai perkhidmatan yang penting kepada rakyat.

 

 

 

 

Pada 27 Mei, Kementerian Kewangan mengumumkan butiran “Program Bantuan Subsidi Madani” atau Bumi Madani untuk individu yang layak memiliki kenderaan diesel, serta pekebun kecil pertanian dan komoditi.

 

Program Budi Madani melengkapkan usaha sedia ada kerajaan untuk menyasarkan subsidi diesel melalui sistem MySubsidi Diesel Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup.

 

Pemilik individu kenderaan diesel yang layak, termasuk petani kecil dan pekebun kecil ladang, akan menerima RM200 sebulan, sempena pelaksanaan penyasaran subsidi diesel.

 

Pendaftaran Budi Madani dibuka pada 28 Mei, susulan keputusan kerajaan melaksanakan subsidi diesel bersasar. - DagangNews.com