BAT Malaysia catat untung bersih RM40.32 juta, susut berbanding tahun lalu disebabkan peningkatan pengguna vape dan rokok seludup | DagangNews Skip to main content

BAT Malaysia catat untung bersih RM40.32 juta, susut berbanding tahun lalu disebabkan peningkatan pengguna vape dan rokok seludup

Pengarah Urusan BAT Malaysia, Nedal Salem

KUALA LUMPUR 30 Mei - British American Tobacco (Malaysia) Bhd (BAT Malaysia) mencatatkan keuntungan bersih yang lebih rendah sebanyak RM40.32 juta bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (1Q23) daripada keuntungan bersih RM52.28 juta setahun lalu.

 

Hasil kumpulan merosot 25 peratus kepada RM390.23 juta daripada RM521.56 juta setahun lalu.

 

BAT Malaysia berkata penurunan dalam hasil adalah disebabkan volum yang lebih rendah didorong oleh peningkatan dalam penggunaan vape dan pasaran rokok seludup yang berterusan.

 

Syarikat itu mencatatkan pendapatan sesaham sebanyak 14.10 sen berbanding 18.30 sen daripada tahun sebelumnya.

 

BAT Malaysia berkata segmen premiumnya terdiri daripada bahagian Dunhill berkembang 0.4 peratus, yang mengukuhkan lagi peneraju pasarannya.

 

Jenama nilai untuk wang syarikat, Rothmans, berkembang 2.7 peratus manakala jenama premium aspirasinya, Peter Stuyvesant, mencatatkan pertumbuhan 5.3 peratus.

 

Secara keseluruhannya, jumlah bahagian pasaran syarikat berada pada 51.5 peratus, susut 0.4 peratus berbanding Q1FY22.

 

Pengarah Urusan Nedal Salem berkata BAT Malaysia optimis mengenai prospeknya pada 2023 walaupun menghadapi masalah ekonomi.

 

"BAT Malaysia mengekalkan trajektori pertumbuhan jenama strategiknya dalam segmen premium, premium aspirasi dan nilai untuk wangnya.

 

"Ini selari dengan matlamat syarikat untuk menyampaikan pertumbuhan nilai produk combustible, untuk menyokong portfolio pelbagai kategori produk `risiko dikurangkan'. Ini sejajar dengan komitmen kami ke arah membina A Better Tomorrow," katanya.

 

Beliau menambah bahawa BAT Malaysia sedang berusaha untuk terus mengembangkan produk pemanasan tembakaunya, `glo' yang mencerminkan usahanya untuk menawarkan alternatif berisiko rendah kepada perokok dewasa.

 

Syarikat itu juga akan menumpukan pada pelaburan dalam jenama nilai untuk wangnya dan mengekalkan kepimpinan dalam segmen premium.

 

"Untuk tujuan ini, kami berhasrat untuk terus mengembangkan produk pemanasan tembakau kami, glo, yang mewakili usaha kami untuk menawarkan pilihan alternatif berisiko rendah kepada perokok dewasa.

 

"Kami juga akan menumpukan pada pelaburan dalam jenama VFM kami dan mengekalkan kepimpinan dalam segmen premium."

 

BAT Malaysia juga menjangkakan persekitaran ekonomi yang tidak menentu akan terus memberi tekanan kepada prestasi kewangannya dalam jangka pendek.

 

"Kami menjangkakan landskap operasi yang mencabar ini akan meningkatkan pendapatan boleh guna, yang membawa kepada penurunan dagangan daripada produk sah kepada pilihan pasaran gelap tembakau.

 

"Namun, dalam jangka sederhana, kami yakin keadaan ekonomi akan bertambah baik, sementara kerajaan melihat pada memperkenalkan peraturan seimbang mengenai wap dan mempercepatkan campur tangan mereka untuk mengurangkan pasaran gelap tembakau," katanya. - DagangNews.com