Batik Air gantung perkhidmatan ke Auckland mulai 19 Julai 2024, sasar kembali Disember 2024 | DagangNews Skip to main content

Batik Air gantung perkhidmatan ke Auckland mulai 19 Julai 2024, sasar kembali Disember 2024

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 21 Jun – Batik Air menggantung sementara perkhidmatannya ke dan dari Auckland, New Zealand melalui Perth, Australia, berkuat kuasa 19 Julai 2024.

 

Keputusan ini timbul kerana keperluan operasi dan Batik Air bagaimanapun akan mengembalikan semula operasi ke Auckland (AKL) dengan penerbangan terus dari Kuala Lumpur (KUL) pada Disember 2024, tertakluk kepada kelulusan kawal selia.

 

Batik Air mengesahkan komitmen berterusannya kepada pasaran New Zealand, mengiktirafnya kepentingan sebagai kesesuaian yang sangat baik dalam rangkaiannya.

 

Dengan sektor pelancongan yang rancak, ekonomi yang teguh, dan hubungan budaya yang kukuh dengan negara Asia Pasifik, New Zealand mewakili pasaran utama untuk Batik Air.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Batik Air, Datuk Chandran Rama Muthy berkata, pihaknya kesal akibat ketidakselesaan yang timbul daripada penggantungan tersebut, namun kekal yakin pelarasan strategik itu akan mengukuhkan rangka kerja operasinya.

 

“Penggantian yang akan datang dengan perkhidmatan langsung akan mengukuhkan ketersambungan dan peluang untuk pengembara merentasi rangkaian Batik Air dan meningkatkan pengalaman perjalanan penumpang,” katanya, sambil menambah pelan yang disemak itu menawarkan sambungan yang lebih baik kepada pasaran dari Timur Tengah, Asia Tengah dan negara-negara lain di Asia Pasifik.

 

Beliau berkata, pihaknya akan terus bekerjasama dengan pihak berkuasa pelancongan untuk menyokong perjalanan
dan pelancongan dalam pertumbuhan tinggi pasaran Asia Pasifik.

 

Penumpang yang memegang tempahan untuk penerbangan ke dan dari Auckland terjejas oleh penggantungan sementara ini dinasihatkan untuk menyerahkan tiket mereka bagi bayaran balik penuh.

 

"Batik Air memahami ketidakselesaan yang ditimbulkan dan memberi jaminan kepada penumpang yang terjejas bantuan khusus dalam tempoh ini pelarasan dan syarikat penerbangan itu merakamkan penghargaan ikhlas kepada pelanggan yang dihargai atas sokongan mereka," kata syarikat itu. - DagangNews.com