BCM Electronics mula operasi pengilangan modul komunikasi 5G dan hab automotif baharu di Kulim Techno City | DagangNews Skip to main content

BCM Electronics mula operasi pengilangan modul komunikasi 5G dan hab automotif baharu di Kulim Techno City

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 25 Ogos - BCM Electronics Corporation Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Aurelius Technologies Berhad, mengumumkan bagi memulakan pembuatan modul komunikasi 5G dengan aplikasi dalam IOT dan komponen automotif, menandakan penembusannya ke dalam sektor industri automotif baharu.

 

Di samping itu, BCM menetapkan rancangan untuk membina loji tambahan pada 2024 di tanah perindustrian seluas 301,874 kaki persegi yang diperoleh baru-baru ini yang terletak di Kulim Techno City dalam persekitaran Kulim High-Tech Park (KHTP).

 

Kemudahan baharu ini akan menjadi hab automotif untuk BCM, sejajar dengan rancangan strategik syarikat untuk mempercepatkan tumpuannya pada pembuatan komponen automotif dan untuk membangunkan perniagaan OSAT.

 

Di samping perkembangan terkini ini, BCM turut menekankan komitmennya terhadap kemampanan dengan pengumuman pelan hala tuju ke arah sifar bersih menjelang 2050.

 

Inisiatif ini termasuk pemasangan stesen pengecasan untuk kenderaan hibrid dan elektrik serta pelaksanaan solar atas bumbung 1.95MWac di loji BCM sedia ada pada Oktober 2023, menyasarkan penggantian 30% penggunaan tenaga elektrik pengeluaran dengan tenaga solar.

 

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif BCM, Loh Hock Chiang berkata, prinsip ini akan membimbing pihaknya semasa menempa laluan baharu dalam teknologi 5G dan pembuatan komponen automotif. 

 

"Komitmen kami terhadap inovasi dan kemampanan menggariskan visi kami untuk 30 tahun akan datang dan seterusnya, sambil kami berusaha untuk memperkasakan laluan pertumbuhan mampan kami dan mentakrifkan semula landskap teknologi," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

 

BCM

 

 

Terdahulu, BCM menyambut ulang tahun ke-30 di Kompleks Sukan KHTP, menandakan tiga dekad transformasi dan penubuhannya.

 

Tema "30 X 30: Menghormati Masa Lalu & Memperkasakan Masa Depan dengan Pertumbuhan Mampan" merangkumkan semangat acara sambutan itu, tetapi kemuncaknya adalah pengumuman bagi pengembangan strategik BCM ke dalam modul komunikasi 5G dan pembuatan komponen automotif.

 

Semasa penubuhannya pada 20 Ogos 1993, beroperasi dari bengkel kecil di Prai dan menjalankan kerja pemasangan tulen, BCM berkembang menjadi penyedia EMS yang terkemuka, kini beroperasi dari kilangnya yang berkeluasan 260,357 kaki persegi di KHTP.

 

 

BCM

 

 

Acara ulang tahun ke-30 itu menjadi platform untuk meraikan dan mengiktiraf kerjasama lama syarikat itu dengan Motorola Solutions Inc. (MSI), sebagai pelanggan pertama BCM, dan untuk menyerlahkan rancangan masa depan syarikat. 

 

Selama 30 tahun yang lalu, BCM bekerjasama dengan MSI dalam menyampaikan peranti komunikasi keselamatan awam yang kritikal misi kepada rantaian bekalan global MSI. - DagangNews.com