Bekas pengarah wilayah RHB, Siaw Kok Chee dilantik sebagai penasihat kewangan Ketua Menteri Sabah | DagangNews Skip to main content

Bekas pengarah wilayah RHB, Siaw Kok Chee dilantik sebagai penasihat kewangan Ketua Menteri Sabah

Pejabat Pentadbiran Negeri Sabah yang turut menempatkan Pejabat Ketua Menteri di Kota Kinabalu, Sabah.
Oleh Mohamad Iman

KOTA KINABALU 5 Feb - Bekas pegawai kanan RHB Bank Sabah, Siaw Kok Chee dilantik sebagai penasihat kewangan kepada Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

 

 

sabah
Hajiji menyampaikan watikah pelantikan kepada Siaw di Menara Kinabalu di sini hari ini.

 

 

Siaw, yang memiliki Sarjana Pentadbiran Perniagaan dari University of Charles Stuart, Australia dan BA (Hons) Kewangan dengan Perakaunan dari University of East London, mempunyai pengalaman perbankan komersial, korporat dan runcit selama 38 tahun.

 

Menurut kenyataan pejabat Ketua Menteri, Siaw bertanggungjawab ke atas prestasi keseluruhan dan pembangunan sumber manusia di Wilayah Malaysia Timur-Sabah dan Labuan dengan Kumpulan Perbankan RHB.

 

Semasa berkhidmat dengan kumpulan itu, beliau adalah ketua wilayah/pengarah wilayah selama 20 tahun.

 

Menurut kenyataan itu, Siaw telah melalui lima penggabungan bank – antaranya D&C Bank Berhad dan Kwong Yip Bank Berhad; RHB Bank Berhad dan Sime Bank Berhad; dan RHB Bank Berhad dan OSK Berhad – dan berjaya menerajui operasi wilayah Sabah dan Labuan yang disusun semula dan disusun semula. - DagangNews.com