Belanjawan 2024: Pemberian subsidi elektrik secara pukal untungkan golongan maha kaya - PM Anwar | DagangNews Skip to main content

Belanjawan 2024: Pemberian subsidi elektrik secara pukal untungkan golongan maha kaya - PM Anwar

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 13 Okt - Pemberian subsidi elektrik secara pukal sangat membebankan dan lebih menguntungkan golongan kaya, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

 

Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata, pada tahun 2022 trend menunjukkan, 10% pelanggan dengan penggunaan elektrik tertinggi menikmati 50% subsidi, sedangkan 50% pelanggan dengan penggunaan elektrik terendah hanya menikmati 10% subsidi yang diberikan.

 

Beliau berkata, bermula tahun ini, kerajaan melaksanakan subsidi bersasar dengan melepaskan sebahagian subsidi bagi 10% penggunaan elektrik tertinggi tetapi pada masa yang sama, mengekalkan subsidi yang sama bagi 90% pengguna. 

 

"Pendekatan bersasar ini telah dapat menjimatkan lebih 4.6 bilion ringgit daripada unjuran subsidi elektrik RM20 bilion.

 

"Namun, kerajaan masih menanggung subsidi elektrik RM16 bilion untuk tahun 2023 khususnya bagi pengguna di rumah serta perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS)," katanya ketika membentangkan Belanjawan 2024 di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

 

Menurut Anwar, kerajaan akan terus menambah baik pendekatan subsidi elektrik bersasar mengikut tahap penggunaan elektrik.

 

"Kerajaan berharap, keputusan ini memberi isyarat tepat kepada pengguna untuk mempraktikkan kecekapan tenaga dan amalan berjimat cermat dalam penggunaan elektrik seharian," katanya.

 

 

anwar

 

 

Katanya, kerajaan bersetuju untuk meneruskan pemberian rebat bil elektrik sehingga RM40 sebulan kepada isi rumah miskin tegar dengan peruntukan RM55 juta. 

 

"Selain itu, kerajaan juga bersetuju mengecualikan bayaran deposit akaun bil elektrik atas nama sendiri," katanya. - DagangNews.com