Belanjawan 2024: Peruntukan RM11.8 bilion bagi laksana 33 projek tebatan banjir | DagangNews Skip to main content

Belanjawan 2024: Peruntukan RM11.8 bilion bagi laksana 33 projek tebatan banjir

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 13 Okt - Kerajaan akan melaksanakan sejumlah 33 Projek Tebatan Banjir Berkeutamaan Tinggi dengan kos sebanyak RM11.8 bilion, tahun hadapan.

 

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, antara projek terlibat termasuk Rancangan Tebatan Banjir di Lembangan Sungai Pahang, Pahang dan Sungai Langat Fasa 2, Selangor.

 

Selain itu, ia termasuk di Sungai Jelai, Kuala Pilah, Negeri Sembilan; Sungai Likas, Kota Kinabalu, Sabah; dan Kuching Fasa 2, Sarawak.Baling Fasa 2, Kedah dan Pembangunan Lembangan Sungai Bersepadu, Sungai Kelantan Fasa 2, Kelantan.

 

"Surat Setuju Terima (SST) bagi 24 projek dijangka akan dikeluarkan mulai Oktober ini membabitkan kos keseluruhan RM5.1 bilion.

 

"Manakala bakinya akan dikeluarkan SST pada suku tahun pertama 2024," katanya ketika membentangkan Belanjawan 2024 di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

 

 

anwar

 

 

Katanya, bagi mengurangkan risiko air bertakung dan banjir kilat, sejumlah RM20 juta disediakan kepada 150 pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk melaksanakan kerja-kerja pembaikan parit dan longkang yang rosak. - DagangNews.com