Benarkan hanya pelancong China yang negatif ujian COVID-19 masuk ke Malaysia - MMA | DagangNews Skip to main content

Benarkan hanya pelancong China yang negatif ujian COVID-19 masuk ke Malaysia - MMA

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 4 Jan - Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) menggesa kerajaan memastikan semua pelancong dari China ujian negatif COVID-19 sebelum tiba di Malaysia.

 

Presiden MMA, Dr. Muruga Raj Rajathurai berkata, Kementerian Kesihatan harus membenarkan hanya pengembara yang diberi vaksin sepenuhnya dari China yang negatif ujian RT-PCR.

 

“Apabila tiba di pintu masuk atau dalam tempoh 24 jam, pengembara perlu menjalani saringan Kit Ujian Pantas Antigen (RTK-Ag) profesional untuk Covid-19.

 

“Perkara yang sama juga perlu dilakukan bagi pelancong dari negara lain yang mengalami peningkatan kes yang ketara (COVID-19),” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Muruga berkata, terdapat kebimbangan bahawa kekurangan tenaga kerja di kemudahan kesihatan awam akan mengatasi sistem penjagaan kesihatan jika kes yang memerlukan kemasukan ke hospital dan rawatan rapi mula meningkat.

 

“Mungkin, sebagai langkah berjaga-jaga, kerajaan boleh melihat pembukaan secara beransur-ansur kepada pengunjung dari China dan melonggarkan sekatan apabila keadaan di sana bertambah baik," katanya.

 

Beliau berkata, walaupun Malaysia berjaya mengawal peningkatan kes, kementerian kesihatan perlu mengutamakan kesihatan dan keselamatan orang ramai dengan mengambil langkah pencegahan.

 

"Ini termasuk mendapatkan dos penggalak apabila tiba masanya serta memakai pelitup muka di ruang yang sesak dan tertutup," katanya.

 

Terdahulu, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Kabinet bersetuju untuk mengawal dan mengetatkan sempadan negara bagi pelancong dari Amerika Syarikat (AS) dan China.

 

Beliau berkata, Putrajaya tidak mendiskriminasi mana-mana negara, mengulangi bahawa langkah sempadan yang lebih ketat bukan sahaja untuk pelancong dari China.

 

Sebelum itu, Kementerian Kesihatan mengumumkan bahawa semua pelancong yang tiba di Malaysia perlu menjalani pemeriksaan suhu untuk demam.

 

Menterinya, Dr. Zaliha Mustafa, berkata, mereka yang didapati demam, bergejala atau mengisytiharkan diri simptom COVID-19 akan dirujuk ke pusat kuarantin atau pihak berkuasa kesihatan untuk pemeriksaan lanjut. - DagangNews.com