Berhenti di peringkat SPM akan menjejaskan sumber manusia negara, kata timbalan menteri | DagangNews Skip to main content

Berhenti di peringkat SPM akan menjejaskan sumber manusia negara, kata timbalan menteri

MELAKA 21 Julai - Peralihan kira-kira 300,000 lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi dijangka memberi kesan buruk kepada sumber manusia negara, khususnya dalam usaha mencapai 35% tenaga kerja berkemahiran tinggi dalam sektor ekonomi menjelang 2030.

 

Timbalan Menteri Sumber Manusia Mustapha Sakmud berkata, kebanyakan pemegang sijil SPM lebih berminat untuk bekerja dalam sektor ekonomi gig seperti ehailing atau memilih untuk bekerja dalam sektor pembuatan.

 

“Trend ini amat membimbangkan dan ia dijangka memberi kesan kepada sumber manusia negara pada masa hadapan. Ketika ini, kita hanya berjaya mencapai sasaran sekitar 28% daripada tenaga kerja berkemahiran tinggi di negara ini.

 

“Kita khuatir tidak mampu menjadi negara maju dengan tenaga mahir tinggi yang mencukupi dalam masa terdekat,” katanya selepas Simposium Keharmonian Perindustrian Zon Selatan 2023 di sini semalam, Bernama melaporkan.

 

Sebelum ini, media melaporkan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Seri Ahmad Maslan mendedahkan kira-kira 300,000 lepasan SPM tidak melanjutkan pelajaran setiap tahun dan berkemungkinan memilih untuk bekerja di kilang atau sektor ehailing.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Buat apa belajar tinggi tetapi kerja kelak dibayar gaji rendah

 

Mustapha berkata, pemegang SPM digalakkan bekerja sambil belajar terutama dalam kursus jangka pendek bagi memastikan mereka memperoleh sekurang-kurangnya sijil kemahiran dalam Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) yang boleh digunakan untuk masa depan yang lebih cerah.

 

Beliau berkata kerajaan melalui Kementerian Sumber Manusia dan Jabatan Tenaga Kerja juga giat mempromosikan TVET dalam kalangan pelajar bagi menarik minat mereka menyambung pengajian dalam bidang teknikal.

 

Beliau berkata kerajaan juga sedang mengkaji sistem gaji progresif yang digunakan di kebanyakan negara termasuk Singapura untuk meningkatkan produktiviti pekerja dan mengekang tenaga kerja negara daripada berhijrah ke luar negara untuk bekerja.

 

Dalam perkembangan lain, beliau berkata sebanyak 2,182 kes atau 67 peratus daripada jumlah keseluruhan 3,260 kes dikembalikan semula mengikut seksyen 20 Akta Perhubungan Perusahaan 1967 (Akta 177) membabitkan penamatan perkhidmatan yang berjaya diselesaikan di peringkat jabatan tahun ini.

 

“Daripada jumlah kes yang diselesaikan, 57% atau 1,249 kes berjaya diselesaikan melalui rundingan aman dengan pampasan kewangan atau ex-gratia berjumlah RM24.9 juta manakala dalam tempoh tiga tahun dari 2021 hingga 2023, jabatan menyelesaikan kes melalui pampasan. atau ex-gratia berjumlah RM90.4 juta kepada 3,689 pekerja.

 

"Dalam tempoh yang sama, bagi zon selatan, pampasan atau ex-gratia sebanyak RM13.5 juta telah dibayar kepada 1,505 pekerja," katanya. - DagangNews.com