Bersedia sebagai warga emas di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Bersedia sebagai warga emas di Malaysia

SEORANG pemuda menemani lelaki tua berkerusi roda. Mungkin anak dan cucu. Gambar hiasan oleh Zhuo Cheng you 

 

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

SAYA telah tiba masanya untuk menjadi warga emas. Sebagai OKU saya merasakan tidak banyak perbezaan di waktu usia tua. Dasar Nasional untuk warga emas adalah mereka yang berumur 60 tahun ke atas.

 

Di negara maju mereka yang berusia di atas 65 tahun kerana tahap ekonomi, pendidikan dan kesihatan yang lebih baik serta mapan, jangka hayat yang lebih lama berbanding negara-negara membangun.

 

Malaysia juga menuju ke arah masyarakat yang semakin tua, dengan 15% penduduk dijangka berusia 60 tahun ke atas menjelang 2030. Senario ini sebenarnya merupakan kelemahan yang tidak dapat dielakkan dari kejayaan Malaysia sendiri dalam menyediakan penjagaan kesihatan awam utama, keselamatan makanan dan perlindungan terhadap penyakit berjangkit melalui vaksinasi sejak mencapai kemerdekaan 64 tahun yang lalu.

 

Usaha kerajaan dalam menyediakan penjagaan kesihatan yang mencukupi telah membantu meningkatkan jangka hayat rata-rata rakyat Malaysia sebanyak 20 tahun. 73 tahun untuk lelaki dan 78 tahun untuk wanita.

 

Penduduk yang semakin meningkat di negara ini akan memberi implikasi dalam bidang seperti penjagaan kesihatan, perkhidmatan kewangan, perancangan bandar dan perkhidmatan sosial. Kebimbangan terbesarnya ialah tidak seperti negara-negara lain yang lebih bersedia seperti Jepun dalam mengurus warga emas, Malaysia nampaknya menjadi pemula dalam merawat orang tua, dengan kekurangan profesional dalam menguruskannya menjadi kemunduran terbesar.

 

Pada masa ini, negara ini hanya mempunyai sekitar 40 pakar geriatrik dan 2000 ahli terapi pekerjaan yang menumpukan perhatian pada perawatan orang dewasa yang sudah tua.

 

Negara memerlukan lebih banyak profesional seperti itu untuk menangani dan merawat warga emas untuk memastikan kualiti hidup mereka dijaga dan menambahkan bahawa penting untuk menjaga setiap orang dari mereka aktif.

 

Apalagi untuk OKU yang semakin ramai dan perlu dijaga dengan sebaiknya.

 

Perlu mempunyai protokol penilaian fizikal khas dan preskripsi latihan untuk warga emas terutama yang OKU.

 

Pengetahuan menjaga orang tua, iaitu dalam keselamatan kerusi roda, pertolongan cemas dasar, dan mobilisasi tempat tidur dan posisi aspek peralihan adalah kritikal.

 

Latihan akan mendidik ahli keluarga untuk menjaga orang tua mereka ketika di rumah.

 

 

Tun Dr Mahathir Mohamad
Tun Dr Mahathir Mohamad

 

Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan bahawa lebih ramai rakyat Malaysia akan hidup lebih lama dan menyumbang kepada masyarakat yang semakin tua dalam masa terdekat.

 

Dr Mahathir, 95, mengatakan faktor penyumbang untuk senario ini adalah bahawa rakyat Malaysia hidup melebihi jangka hayat rata-rata, ditambah dengan populasi yang agak sihat dan sistem penjagaan kesihatan yang layak dibandingkan dengan banyak negara membangun.

 

Walaupun begitu ada mengatakan bahawa kualiti penjagaan untuk orang tua secara tetap sangat buruk.

 

Harus menubuhkan lebih banyak pusat jagaan harian di mana anak-anak boleh menumpangkan ibu bapa mereka yang sudah tua sebelum mereka pergi bekerja dan menjemput mereka selepas bekerja.

 

Warga emas mendapat peluang untuk berinteraksi dengan orang lain, diberi makan dan diberi rawatan sederhana untuk penyakit mereka.

 

Sebenarnya warga emas dapat memberi banyak sumbangan kepada masyarakat dan kerajaan harus berusaha untuk memberi peluang kepada warga emas.

 

Kerajaan harus mencari jalan untuk mengintegrasikan warga emas ke dalam masyarakat dan memasukkan dalam keputusan membuat dasar. Kerajaan harus melihat untuk menyediakan kemudahan penjagaan kesihatan dan pekerjaan yang boleh diakses untuk warga emas.

 

Apabila tidak lagi bekerja akan menyebabkan warga emas mengalami masalah psikologi seperti kemurungan dan kesunyian.

 

 

fudzail

 

 

Perawatan di rumah untuk warga emas kurang di Malaysia, dan menambah bahawa hanya ada sekitar 2,000 terapis pekerjaan dibandingkan dengan warga emas yang terdiri dari 15% dari jumlah populasi.

 

Lebih banyak pusat jagaan anak-anak untuk warga emas dapat mencegah warga emas masuk dan keluar dari hospital. Anak-anak tidak perlu selalu risau akan kesejahteraan ibu bapa mereka. Hidup dengan maruah dan keyakinan.

 

Kerajaan harus mendorong peluang pekerjaan bagi warga tua agar sesuai dengan usia mereka. Ramai orang tua tidak memiliki dana persaraan yang cukup untuk menampung hidup.

 

Pekerjaan dapat meningkatkan kesihatan fizikal, kewaspadaan mental dan interaksi sosial, serta memberi warga emas rasa tujuan hidup.

 

Pendapatan yang warga emas peroleh juga akan meningkatkan harga diri dan membantu mengekalkannya secara kewangan. Warga emas harus bekerja agar mereka dapat hidup dengan bermaruah dan yakin.

 

Undang-undang dapat dirumuskan untuk melindungi warga emas dengan lebih baik sambil meliputi Prinsip-prinsip. Kerajaan perlu menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan warga emas dan menambah bahawa masalah ini telah diakui sejak akhir 80-an.

 

Juga kerajaan perlu merangka rang undang-undang untuk melindungi hak-hak warga emas di Malaysia.

 

Gaji minimum RM1,200 sebagai salah satu sebab mengapa orang tidak dapat menabung cukup untuk usia tua mereka, memaksa mereka mengambil banyak pekerjaan untuk bertahan walaupun selepas bersara.

 

 

fudzail

 

 

Purata jangka hayat rakyat Malaysia adalah 74.9 tahun dan dengan itu, walaupun seseorang bersara pada usia 60 tahun, dia mungkin tidak mempunyai masa untuk menikmati kehidupan yang berkualiti kerana penyakit yang berkaitan dengan usia akan mulai menjelma.

 

Warga emas memerlukan kerajaan dan masyarakat yang peduli untuk melibatkan mereka dalam projek kemasyarakatan atau peluang untuk bekerja secara bebas atau paruh waktu. Mereka mempunyai pengalaman yang tidak ternilai untuk disumbangkan.

 

Begitupun ada warga emas telah cukup senang dan ingin berehat serta beribadat sepenuhnya. Itu hak warga emas untuk menjaga dan bermain dengan cucu-cucu.

 

Begitulah saya dengan pengalaman 18 tahun di Arab Saudi dan UAE bersedia untuk mengajar pelajar universiti dalam hal keusahawanan dan korporat.

 

Namun sebagai OKU saya diketepikan walau punya ilmu yang lebih banyak dari pengajar yang tidak pun pernah duduk di luar negara.

 

Itupun sebelum umur saya masuk 60 tahun, tidak tahu sama ada umur panjang. – DagangNews.com