B.Grimm, Petronas Lubricants International teroka peluang bangunkan pasaran minyak pelincir di Thailand | DagangNews Skip to main content

B.Grimm, Petronas Lubricants International teroka peluang bangunkan pasaran minyak pelincir di Thailand

Kitti Pattanaleenakul (tiga dari kiri) dan Khalid Latiff (dua dari kanan) memeterai MoU bagi meneroka peluang membangunkan pasaran minyak pelincir di Thailand termasuk pasaran tenaga di Asia Tenggara.
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 20 Nov - B.Grimm Technologies dan Petronas Lubricants International (PLI)menjalin kerjasama untuk memanfaatkan kekuatan perniagaan bersama dan meneroka peluang untuk membangunkan pasaran minyak pelincir di Thailand.

 

Dalam satu kenyataan media bersama hari ini, B.Grimm dan Petronas berkata ini merupakan langkah pertama kepada kerjasama masa hadapan mereka dalam pelbagai perniagaan termasuk rumusan tenaga baharu di Thailand dan Asia Tenggara.

 

B.Grimm merupakan konglomerat multinasional, di mana anak syarikatnya, B.Grimm Power, menyediakan penjanaan kuasa dan bekalan kuasa boleh diperbaharui kepada estet perindustrian di Thailand., manakala PLI ialah cabang pembuatan dan pemasaran minyak pelincir global Petronas yang mempunyai jejak di lebih 100 pasaran antarabangsa.

 

Presiden B.Grimm Industrial Businesses, Kitti Pattanaleenakul berkata pelanggannya dalam pelbagai estet perindustrian memerlukan jumlah minyak pelincir yang banyak untuk pembuatan, pembinaan, penjanaan elektrik dan banyak lagi.

 

 

petronas

 

 

“B.Grimm mengiktiraf peluang untuk bekerjasama dengan Petronas Lubricants International, pakar global dalam minyak pelincir, untuk menawarkan rumusan sehenti yang komprehensif, meliputi bekalan minyak pelincir dan perkhidmatan berkaitan,” ujar beliau.

 

Sementara itu, Pengarah Urusan Serantau Asia PLI, Khalid Latiff mengulas bahawa Thailand ialah pasaran pertumbuhan strategik utama sambil ia mengembangkan penawaran Fluid Technology Solutions yang akan memanfaatkan pelanggannya di negara tersebut.

 

“Sebagai jenama antarabangsa, produk dan rumusan perkhidmatan kami yang berprestasi tinggi telah diterima baik oleh pengguna Thailand selama ini dan kami teruja dengan perkongsian strategik ini untuk meningkatkan lagi kehadiran jenama kami ke peringkat seterusnya dalam pasaran,” katanya.

 

Pengarah Urusan Perindustrian Kumpulan PLI, Udaya Kumar Kanapady menambah bahawa kerjasama terbabit membantu syarikat itu memahami cabaran pasaran tertentu, portfolio yang sesuai dan tawaran perkhidmatan kepada pelanggan Thailand dengan lebih baik.

 

“Tumpuan kami adalah untuk membantu pelanggan kami membina perniagaan lebih berdaya tahan melalui pemahaman mendalam tentang keperluan pelanggan, memberikan kecekapan yang semakin meningkat dan nilai jangka panjang melalui penambahbaikan perkhidmatan dan inovasi teknologi berterusan,” ujar beliau.

 

Kerjasama strategik ini mewakili usaha penting kedua-dua syarikat dalam memberikan yang terbaik kepada pasaran Thailand untuk minyak pelincir dan rumusan industri.

 

Ia berfungsi sebagai motivasi dan persaingan sihat bagi orang lain untuk mengambil bahagian dalam peralihan tenaga bertanggungjawab, yang akhirnya memberi manfaat kepada industri dan alam sekitar.  - DagangNews.com