BHIC lanjutkan tempoh bersyarat RM1 bagi pelupusan saham Boustead Naval Shipyard kepada MOF Inc buat kali keenam | DagangNews Skip to main content

BHIC lanjutkan tempoh bersyarat RM1 bagi pelupusan saham Boustead Naval Shipyard kepada MOF Inc buat kali keenam

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 1 April - Rancangan pelupusan 20.77% kepentingan dalam Boustead Naval Shipyard Sdn. Bhd. (BNS) oleh Boustead Heavy Industries Corporation Berhad (BHIC) kepada Kementerian Kewangan (Diperbadankan) (MOF Inc) telah dilanjutkan buat kali keenam kepada 30 April 2024.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, lanjutan keenam, yang dipersetujui bersama oleh syarikat dan MOF, memberikan masa tambahan kepada pihak-pihak yang diperlukan untuk memenuhi syarat-syarat duluan untuk perjanjian itu.

 

"Bagi mengelakkan sebarang keraguan, semua terma dan syarat lain SSA (perjanjian penjualan saham) kekal tidak berubah," katanya.

 

Secara kumulatif, perjanjian antara BHIC dan MOF telah dilanjutkan hampir tujuh bulan sejak tarikh akhir awal bagi memenuhi syarat-syarat terdahulu pada 3 Oktober 2023.

 

Pada mulanya tarikh akhir itu dilanjutkan kepada 1 November dan seterusnya kepada 1 Disember sebelum dilanjutkan lagi kepada 31 Disember 2023 diikuti oleh 31 Januari 2024 sebelum dilanjutkan lagi kepada tarikh akhir sebelum ini iaitu pada 31 Mac 2024.

 

Pelupusan BHIC yang mana Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) memiliki 73.16% pegangan dalam BNS adalah sebahagian daripada rancangan kerajaan untuk mengambil alih kawalan penuh projek kapal tempur pesisir (LCS) bernilai RM9.13 bilion, yang BNS gagal menyampaikan tepat pada masanya dan pada kos yang dianggarkan.

 

Berdasarkan kepada pendedahan BHIC sebelum ini, pelupusan itu bergantung kepada empat syarat terdahulu dengan satu daripadanya melibatkan pelaksanaan perjanjian bersyarat bagi penyusunan semula penghutang perdagangan antara syarikat antara BHIC dan BNS.

 

Perjanjian itu bertujuan menyelesaikan pembayaran balik sebanyak RM383.94 juta atau sebarang jumlah lain yang terhutang oleh BNS kepada BHIC.

 

Syarat lain termasuk mendapatkan kebenaran bertulis yang diperlukan daripada pemberi pinjaman BNS dan pembiaya atau pemiutang BHIC.

 

Perjanjian itu juga tertakluk kepada penyempurnaan semakan usaha wajar MOF melalui usaha dan penyelesaian semua tindakan pembaikan yang diperlukan.

 

MOF, melalui Ocean Sunshine Bhd, memiliki baki 79.23% BNS.

 

Difahamkan, syarikat berkaitan kerajaan itu memperoleh 68.85% pegangan dalam pembuat kapal itu daripada Boustead Holdings Bhd dan 10.38% lagi pegangan daripada LTAT.- DagangNews.com