Bintai Kinden meterai perjanjian untuk MBSB menggugurkan saman undang-undang ekoran kegagalan selesaikan hutang RM3 juta | DagangNews Skip to main content

Bintai Kinden meterai perjanjian untuk MBSB menggugurkan saman undang-undang ekoran kegagalan selesaikan hutang RM3 juta

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Dis - Bintai Kinden Corp Bhd telah memperoleh perjanjian untuk menyelesaikan hutang RM3 juta dengan MBSB Bank Bhd, yang akan menyaksikan bank itu menarik balik saman undang-undang yang timbul daripada keingkaran Bintai Kinden pada Mac tahun ini.

 

Perjanjian pelepasan bersyarat (CRI) melibatkan tempoh pelepasan enam bulan untuk Optimal Property Management Sdn Bhd (OPM), anak syarikat 100% Bintai Kinden, dengan bayaran balik pinjaman bulanan sebanyak RM500,000.

 

Bintak Kinden diklasifikasikan sebagai entiti Nota Amalan 17 (PN17) pada 28 Mac 2023, selepas gagal membayar balik pinjaman kepada MBSB.

 

Ini disebabkan oleh penghutang tunggal OPM, Kolej Teknologi Islam Melaka Bhd, yang dilaporkan memberi tekanan kewangan yang melampau kepada sumber kewangan Bintai Kinden.

 

Menurut kenyataan itu, OPM telah membayar balik RM3 juta kepada MBSB di bawah terma penting perjanjian CRI menjelang Jumaat.

 

Bintai Kinden telah mengalami kerugian selama empat suku berturut-turut bermula dari suku ketiga berakhir 31 Dis 2022 (3QFY2023).

 

Bagi separuh pertama berakhir 30 Sept 2023 (1HFY2024), kumpulan itu mencatatkan kerugian bersih RM8.77 juta atau 0.97 sen sesaham, daripada RM1.16 juta untung bersih atau 0.15 sen sesaham setahun lalu, dengan hasil turun 76 % kepada RM16.72 juta daripada RM71.44 juta untuk 1HFY2023, terutamanya disebabkan oleh sumbangan segmen kejuruteraan yang lebih lemah.

 

Tenaga Nasional Bhd menamatkan 10 kontrak dengan Bintai Kinden kerana ketidakupayaan untuk melaksanakan obligasi kontraknya "akibat kemudahan perbankannya digantung".

 

"Kumpulan itu tidak dapat mengukur dengan pasti sumbangan segmen kejuruteraan 'belum diiktiraf' pada ketika ini," katanya ketika mengumumkan keputusan sebelum ini.

 

 

Datuk Tay Chor Han
               Datuk Tay Chor Han

 


Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Bintai Kinden Datuk Tay Chor Han menyatakan bahawa CRI adalah asas strategi kumpulan untuk keluar daripada klasifikasi PN17.

 

 “Pasukan pengurusan berhasrat untuk menggunakan enam bulan akan datang untuk membina lagi rekod prestasi kami dengan MBSB, dan [untuk bank] untuk mengenali kami dengan lebih baik dalam bidang perniagaan dan peribadi.

 

“Kami tetap berharap bahawa menjelang Julai 2024, penyelesaian jangka panjang yang mesra dapat dicapai dengan MBSB,” kata Tay dalam satu kenyataan.

 

“Lebih kritikal ialah penarikan balik saman undang-undang oleh bank terhadap OPM dan syarikat, serta bagi OPM dan syarikat untuk menarik balik tuntutan balas mereka terhadap bank, dengan kebebasan untuk memfailkan semula dan tiada perintah yang dikenakan pada 10 Januari 2024.

 

Berkuat kuasa, selepas 10 Januari 2024, tiada lagi saman undang-undang terhadap Bintai Kinden oleh mana-mana rakan kongsi perbankan semasanya, kata kumpulan itu.

 

"Kejelasan undang-undang yang baru ditemukan ini merupakan langkah penting dalam mengukuhkan asas kewangan kumpulan, dan membolehkan pendekatan yang lebih tertumpu ke arah menggiatkan semula perniagaan syarikat secara mampan," tambah kumpulan itu. - DagangNews.com