Blackberry, kerajaan Malaysia tandatangani perjanjian keselamatan siber | DagangNews Skip to main content

Blackberry, kerajaan Malaysia tandatangani perjanjian keselamatan siber

Fokus keselamatan: Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil (dua dari kiri) menyaksikan majlis menandatangani perjanjian antara SKMM dan Blackberry. — Bernama

KUALA LUMPUR 20 Nov - BlackBerry Ltd menandatangani perjanjian perisian dan perkhidmatan jangka panjang dengan kerajaan Malaysia untuk mengukuhkan "postur keselamatan siber" negara.

 

BlackBerry berkata perjanjian penting itu akan membolehkan kerajaan Malaysia memanfaatkan rangkaian penuh penyelesaian keselamatan sibernya yang dipercayai dan menyokong integriti Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sambil meningkatkan kemahiran tenaga kerja negara dengan teknologi dan latihan keselamatan siber termaju.

 

"Sektor awam Malaysia akan mendapat manfaat daripada akses selamat, boleh dipercayai, masa nyata kepada perisian dan perkhidmatan BlackBerry, dihoskan dalam awan berdaulat," kata syarikat perisian Kanada itu, yang pakar dalam keselamatan siber, dalam satu kenyataan Sabtu lepas, lapor Bernama.

 

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Malaysia "mesti menjalin perkongsian antarabangsa yang menerima teknologi termaju untuk memastikan ia akan terus berkembang, makmur dan memastikan data negara dan rakyat selamat."

 

Beliau berkata Malaysia juga harus menjemput pelaburan asing yang boleh meningkatkan dan melatih tenaga kerja keselamatan siber bertaraf dunia.

 

“Kami berbesar hati untuk bekerjasama dengan BlackBerry untuk menyokong matlamat Malaysia untuk menjadi contoh utama ketahanan siber - dengan janji kedaulatan data, untuk maklumat kerajaan, data dan komunikasi kami,” kata Anwar, yang juga Menteri Kewangan dalam kenyataan yang sama.

 

Perdana Menteri Kanada Justin Trudeau berkata keselamatan siber adalah tonggak utama strategi Indo-Pasifik Kanada, yang bertujuan untuk memajukan keamanan, keselamatan dan kerjasama di rantau ini.

 

“Keselamatan Siber ialah cabaran bersama yang memerlukan kerjasama antarabangsa, sebab itu kami sangat menyokong Pusat Kecemerlangan Cybersecurity BlackBerry di Malaysia, rakan kongsi dua hala penting Kanada,” katanya.

 

Trudeau berkata dengan menyokong pembela siber masa depan Malaysia dan mewujudkan rangkaian serantau yang lebih kukuh untuk perkongsian kepakaran antara Kanada dan Asia Tenggara, kedua-dua negara boleh mengukuhkan lagi daya tahan dan kapasiti mereka antara satu sama lain, dan dengan rantau yang lebih luas untuk menentang, menghalang dan bertindak balas terhadap ancaman siber.

 

Menurut kenyataan itu, perjanjian itu termasuk penyelesaian keselamatan siber terkemuka dunia BlackBerry yang dikuasakan oleh Cylance AI untuk meramal dan mencegah serangan siber, BlackBerry SecuSUITE yang diperakui Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara untuk komunikasi selamat, BlackBerry UEM (Unified Endpoint Management) untuk melindungi data kerajaan di kalangan perayauan. tenaga kerja, dan BlackBerry AtHoc yang digunakan oleh kerajaan di seluruh dunia untuk pengurusan acara kritikal dan tindak balas insiden.

 

BlackBerry juga mengumumkan bahawa ia akan menubuhkan Pusat Kecemerlangan Cybersecurity (CCoE) bertaraf dunia di Kuala Lumpur pada 2024, yang juga CCoE pertamanya di rantau Asia-Pasifik.

 

"Ekonomi Malaysia yang berkembang pesat adalah pilihan strategik untuk CCoE pertama BlackBerry di rantau ini," katanya dalam kenyataan itu.

 

Ia berkata CCoE akan menawarkan latihan khusus untuk memajukan kapasiti dan kesediaan keselamatan siber Malaysia, dengan matlamat mengurangkan kekurangan 12,000 profesional siber negara.

 

“Kerajaan Kanada mengalu-alukan penubuhan CCoE, dan merancang untuk bekerjasama rapat dengan BlackBerry, kerajaan Malaysia, dan CCoE untuk menyampaikan bantuan pembinaan kapasiti keselamatan siber ke Asia Tenggara, seperti yang dimandatkan di bawah Strategi Indo-Pasifik Kanada, ” tambahnya.

 

Menurut BlackBerry, CCoE akan menawarkan pendidikan dan latihan keselamatan siber, serta pasukan risikan ancaman siber dan tindak balas insiden "sentiasa aktif" untuk membantu negara melindungi daripada aktiviti siber berniat jahat yang menyasarkan perniagaan, kerajaan dan infrastruktur.

 

"CCoE juga akan meningkatkan perkongsian perisikan antara negara dan mengembangkan rangkaian perisikan ancaman global BlackBerry," katanya.

 

Presiden keselamatan siber BlackBerry John Giamatteo berkata CCoE di Malaysia "direka bentuk untuk menyokong matlamat strategik Perdana Menteri untuk mengembangkan tenaga kerja keselamatan siber yang mahir dan meletakkan Malaysia sebagai hab perisikan ancaman serantau yang kritikal."

 

Giamatteo akan menyelia penggunaan penyelesaian keselamatan siber BlackBerry di Malaysia dan penubuhan BlackBerry CCoE.

 

Menyertai Giamatteo pada majlis menandatangani itu ialah ketua hal ehwal kerajaan BlackBerry dan pegawai dasar awam Marjorie Dickman, yang bertanggungjawab untuk pengawasan strategik hubungan kerajaan global BlackBerry dan operasi dasar awam. - DagangNews.com