BMW Malaysia catat jualan 1,600 kenderaan elektrik setakat Ogos 2023 | DagangNews Skip to main content

BMW Malaysia catat jualan 1,600 kenderaan elektrik setakat Ogos 2023

KUALA LUMPUR 18 Sept - BMW Group Malaysia menghantar lebih 1,600 kereta BMW, MINI dan BMW Motorrad elektrik dalam tempoh lapan bulan pertama 2023 (8M2023).

 

Kumpulan itu memaklumkan, sebanyak 1,600 kenderaan elektrik (EV) terjual pada 8M2023 melepasi jumlah keseluruhan 1,557 EV yang dijual pembuat kereta premium pada 2022. 

 

Ini mengukuhkan lagi statusnya sebagai pengeluar kereta premium nombor satu di Malaysia sejak tiga tahun lepas, menurutnya.

 

Pengarah Urusan BMW Group Malaysia, Hans de Visser berkata, pihaknya sangat teruja untuk menerajui usaha dalam perjalanan elektrifikasi Malaysia, yang disokong oleh pelanggan setia, peniaga, dan rakan kongsi sama.

 

"Pencapaian ini memperingati peneraju, bukan sahaja dalam segmen EV premium tetapi juga keseluruhan ekosistem EV di negara ini…. 

 

"Di tengah-tengah visi kami untuk masa depan elektrik terletak komitmen mendalam terhadap elektrifikasi yang bertujuan untuk membentuk semula masa depan mobiliti, yang mana kemampanan, kemewahan dan inovasi berkumpul," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

Bagi memangkin peralihan kepada mobiliti elektrik, BMW menyedari keperluan untuk menangani kebimbangan paling mendesak bagi kebanyakan pemilik EV yang berpotensi di Malaysia, kebimbangan jarak jauh dan pengecasan.

 

 

BMW

 

 

Untuk tujuan ini, pembuat kereta premium itu memperluaskan perkongsian strategiknya dengan Gentari Sdn Bhd, penyedia rumusan tenaga bersih, melalui anak syarikat milik penuhnya Gentari Green Mobility Sdn Bhd, untuk menjadikan pengecasan EV lebih mudah diakses dan mudah untuk semua.

 

Gentari ialah anak syarikat firma minyak milik kerajaan Petronas.

 

Berdasarkan kejayaan Gentari dalam mewujudkan infrastruktur pengecasan EV yang meluas di seluruh negara sepanjang tahun lalu, kedua-dua organisasi itu kini menghidupkan Charge Go — perkhidmatan pengecasan EV mudah alih yang menjejaki jejak yang boleh menyediakan pengecasan pantas arus terus semasa dalam perjalanan, lapor The Edge.

 

 

BMW

 

 

"Kami sangat teruja untuk menghidupkan konsep kenderaan pengecas mudah alih kami, yang kami perkenalkan awal tahun ini dengan Gentari. Perkongsian kami dengan pemain utama seperti mereka menekankan kepercayaan kami bahawa kerjasama seluruh industri adalah enjin yang memacu transformasi ke arah masa depan elektrik.

 

"Kami berharap dapat memberi inspirasi kepada lebih ramai pemain dalam bidang ini untuk meningkatkan komitmen mereka terhadap elektrifikasi, secara kolektif memperkaya ekosistem EV tempatan. Kerjasama ini akan disediakan menjelang [penghujung] 2023," katanya. - DagangNews.com