Bosch tambah pelaburan luaskan kilang di Pulau Pinang | DagangNews Skip to main content

Bosch tambah pelaburan luaskan kilang di Pulau Pinang

 

STUTTGART, Jerman 29 Okt – Berdepan dengan kekurangan bekalan cip di dunia, Bosch merancang untuk melabur lebih 400 juta atau RM1.9 bilion bagi meluaskan lagi kilang wafer di Dresden dan Reutlingen, Jerman dan operasi kilang semikonduktor di Pulau Pinang, Malaysia.

 

Pengerusi Lembaga Pengurusan Robert Bosch GmbH., Dr. Volkmar Denner berkata, permintaan bagi cip berterusan tumbuh dengan pesat dan ini mendorong pihaknya memutuskan untuk meluaskan pengeluaran semikonduktor supaya pelanggan memperoleh sokongan sebaik mungkin.

 

Kebanyakan daripada modal perbelanjaan itu dikhususkan untuk kilang wafer 300 milimeter baharu Bosch di Dresden bagi meningkatkan kapasiti pengeluarannya tahun hadapan.

 

Kira-kira 50 juta daripadanya pula diperuntukkan untuk kilang di Reutlingen, dekat Stuttgart. Sejumlah 150 juta lagi akan dilabur bagi penyediaan ruang bilik bersih di situ dari tahun ini hingga 2023.

 

Di Pulau Pinang, Bosch akan membina pusat ujian bagi semikonduktor dan bermula 2023, pusat itu akan menguji cip dan pengimbas semikonduktor yang sudah siap.

 

“Pelaburan yang dirancang ini menunjukkan sekali lagi kepentingan strategik memiliki kapasiti pengilangan kami sendiri untuk teknologi teras semikonduktor,’’ kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Secara keseluruhan, Bosch memiliki lebih daripada 100,000 meter persegi tanah di Pulau Pinang yang akan dibangunkan secara berperingkat-peringkat.

 

Di peringkat awal, pusat ujian ini akan meliputi kawasan sekitar 14,000 meter per segi – merangkumi bilik bersih, ruang pejabat, penyelidikan dan pembangunan, serta fasiliti latihan untuk 400 orang.

 

Kerja-kerja pembersihan tanah di lokasi baharu ini sudah bermula pada akhir tahun lalu dan kerja pembinaan bermula pada Mei 2021.

 

Pusat ujian tambahan di Pulau Pinang ini bertujuan membuka kemungkinan kepada teknologi baharu di dalam pengeluaran wafer Bosch di masa hadapan, seperti semikonduktor silikon karbid di Reutlingen.

 

Di samping itu, lokasi baharu di Asia itu nanti akan memendekkan masa penghantaran dan jarak bagi cip itu dihantar kepada pelanggan. – DagangNews.com