Brahim's: Syarikat penerbangan tetapkan syarat tidak adil dalam perjanjian | DagangNews Skip to main content

Brahim's: Syarikat penerbangan tetapkan syarat tidak adil dalam perjanjian

KUALA LUMPUR 16 Jun - Brahim's Holdings Bhd mendakwa Malaysia Airlines Bhd menetapkan terma tidak adil dalam kontrak tiga tahun mereka yang sepatutnya ditandatangani menjelang akhir bulan ini.

 

Brahim's juga mencadangkan bahawa penipisan margin telah menyebabkan penurunan dalam kualiti perkhidmatan.

 

Ketua pegawai eksekutif kumpulan Brahim Mohd Fadhli Abdul Rahman berkata, syarikat itu telah membincangkan dan menandatangani kesemua 12 klausa penamatan, kecuali satu: penamatan untuk kemudahan.

 

"Mereka memasukkan satu klausa baharu secara tiba-tiba: penamatan untuk kemudahan dengan notis sebulan. Apakah ini?" katanya kepada New Straits Times di sini.

 

Di bawah klausa penamatan kemudahan, pihak boleh menamatkan kontrak tanpa sebarang sebab yang sah.


 

Brahim Mohd Fadhli Abdul Rahman
                             Mohd Fadhli Abdul Rahman

 


Kontrak dengan pembaharuan dua tahun pilihan sepatutnya berkuat kuasa pada 1 Jan tahun ini, tetapi Brahim's dan Malaysia Airlines gagal mencapai persetujuan sejak mereka memulakan perbincangan pada September tahun lalu.

 

Pada 2015, apabila Malaysia Airline System Bhd ditutup, Brahim's dan NewCo telah menandatangani perjanjian katering baharu yang berlangsung selama lima tahun dengan pilihan untuk memperbaharui selama lima tahun lagi.

 

Bagaimanapun, perjanjian itu tidak diperbaharui pada 2020 berikutan pandemik COVID-19. Syarikat-syarikat tersebut telah menjalankan perniagaan berdasarkan kontrak perkhidmatan yang diperbaharui setiap tiga hingga enam bulan.

 

Untuk menyelesaikan isu kontrak, Brahim's kemudiannya berunding mengenai klausa penamatan untuk kemudahan dengan menambah "caj pemenuhan kontrak" sekiranya Malaysia Airlines mengenakan klausa penamatan.

 

Pada mulanya, Brahim's mencadangkan formula kompleks yang merangkumi purata pendapatan tiga bulan Malaysia Airlines, baki tempoh kontrak dan faktor diskaun.

 

Disebabkan kerumitannya, syarikat bersetuju untuk memudahkan formula dengan mengira hanya purata pendapatan tiga bulan dikalikan baki tempoh.

 

"Saya meletakkan noktah di sana, tetapi mereka meneruskan. Mereka memberitahu kami bahawa mereka akan membayar kami hanya margin, dan margin dalam definisi mereka ialah 1.6 peratus.

 

"Purata hasil tiga bulan kali ganda tempoh baki kali ganda margin 1.6 peratus.

 

"Ia seperti anda memandu laju dan mendapat tiket laju RM300, dan polis serta-merta memberikan anda diskaun 98.4 peratus. Untuk saman RM300, anda hanya membayar RM4.80. Adakah anda fikir saya boleh menerimanya? Sudah tentu, saya menolaknya. Selepas itu, mereka menawarkan kami margin 10 peratus. Kenapa 10 peratus?

 

"Saya bersedia untuk berunding tetapi tolong jangan menghina kami. Kami meminta Malaysia Airlines untuk berlaku adil."

 

Brahim's menawarkan Malaysia Airlines untuk membeli 70 peratus pegangan syarikat itu dalam Brahim's Food Services Sdn Bhd (BFS).

 

Ini akan membolehkan syarikat penerbangan itu menguasai 100 peratus Brahim's Food - bersama dapur katering pusat, peralatan katering dan 35 pelanggan syarikat penerbangan asing - untuk harga yang berpatutan.

 

Sebanyak 30 peratus lagi dipegang oleh Malaysia Airlines.

 

Fadhli berkata Malaysia Airlines telah menawarkan RM50 juta untuk pembelian itu.

 

Dia tidak bersetuju dengan jumlah itu, memandangkan Brahim's telah membelanjakan wang tunai RM170 juta pada 2003 untuk membeli MAS Catering Sdn Bhd ketika itu.

 

Pada masa pengambilalihan, MAS Catering mempunyai ekuiti negatif sebanyak RM240 juta, yang diserap oleh Brahim's ke dalam keuntungannya.

 

"Kami tahu bahawa mereka sentiasa bersemangat untuk menguruskan katering mereka sendiri. Kami telah memulakan perbincangan dengan mereka untuk kami melepaskan 70 peratus kami.

 

"Tetapi sekali lagi, tawaran mereka adalah serupa dengan tawaran margin 1.6 peratus. Mereka sentiasa memberi anda tawaran yang tidak masuk akal dan berharap anda meraihnya. Mereka sentiasa berada di atas. Apa sahaja yang mereka katakan, anda perlu ikut."

 

Beliau berkata Malaysia Airlines memang meminta lanjutan dua bulan lagi dari Julai hingga Ogos tahun ini sementara syarikat meneruskan rundingan mereka.

 

Tetapi Brahim's memutuskan untuk kembali kepada apa yang telah ditulis Malaysia Airlines kepadanya dalam surat yang sepadan mereka, bahawa kontrak mereka akan tamat pada 30 Jun jika syarikat gagal mencapai persetujuan.

 

Bercakap mengenai masa depan Brahim's Food sekiranya kedua-dua pihak gagal mencapai persetujuan sebelum akhir Jun, Fadhli berkata syarikat itu masih mempunyai kewajipan terhadap 35 pelanggannya.

 

Beliau berkata terdapat kurang dua minggu sebelum berakhirnya hubungan 26 tahun yang bergelora antara katerer dalam penerbangan dan syarikat penerbangan nasional, melainkan penyelesaian ditemui.

 

"Kami tahu hubungan antara kami dan Malaysia Airlines tidak akan pernah pulih kerana kisah lama yang tidak pernah ditangani sebelum ini. Ia tidak pernah sembuh, ia sentiasa luka.

 

"Kami tidak pernah berkata mereka tidak mampu melakukannya sendiri. Mereka adalah syarikat besar, jadi mereka sentiasa berkebolehan."


 

Datuk Kapten Izham Ismail
                                Datuk Kapten Izham Ismail

 


Pengarah Urusan Kumpulan Penerbangan Malaysia Airlines, Malaysia Aviation, Datuk Kapten Izham Ismail, dalam temu bual baru-baru ini dengan NST, berkata ia mahu melaburkan rizab tunai RM4.7 bilion untuk memindahkan beberapa perkhidmatan syarikat penerbangan itu secara dalaman sambil turut bekerjasama dengan syarikat vendor pihak ketiga baharu.

 

Tambahnya, perkhidmatan yang kurang baik yang disediakan oleh sebahagian daripada vendor Malaysia Airlines telah menjejaskan pelanggannya. Dia menamakan Brahim's sebagai salah satu vendor yang tidak dapat mengekalkan standardnya yang tinggi.

 

"Makanan adalah cabaran kami. Katerer kami, Brahim's, berada di PN17 (Nota Amalan 17 syarikat tersenarai yang mengalami masalah kewangan).

 

"Mereka tidak memberi kami produk yang bagus. Siapa yang dipersalahkan? Malaysia Airlines," kata beliau. - DagangNews.com