BT Investment Capital failkan saman pemula kedua walaupun ILB batal beli tanah RM159 juta | DagangNews Skip to main content

BT Investment Capital failkan saman pemula kedua walaupun ILB batal beli tanah RM159 juta

KUALA LUMPUR 25 Okt – BT Investment Capital Limited sedang mempertimbangkan untuk meneruskan tindakan mahkamah terhadap ILB Group Berhad (ILB) walaupun ILB telah menamatkan cadangan pengambilalihan daripada Impian Nuri Sdn Bhd bernilai RM159 juta.

 

Pengambilalihan itu dicadangkan melalui 37,780,000 terbitan saham biasa baharu (19.37% daripada saham asas sedia ada ILB) untuk 9 petak tanah komersial dengan lot kedai.

 

Pengumuman penamatan pada 20 Oktober 2022 datang sehari selepas saman kedua disampaikan kepada ILB, pengarahnya dan Impian Nuri pada 19 Oktober 2022. Saman pemula kedua telah difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 17 Oktober 2022.

 

“Malangnya sehingga kini, ILB masih belum mengumumkan bahawa ia telah menerima Saman Pemula kedua sebelum pengumuman penamatan. Ini bertentangan dengan Penyenaraian Pasaran Utama Bursa Malaysia Keperluan yang mewajibkan syarikat tersenarai mengumumkan maklumat penting dengan segera.

 

"Tidak membuat pengumuman yang disengajakan nampaknya merupakan percubaan untuk menyembunyikan maklumat kepada bursa dan orang ramai,” kata BT Investment Capital dalam satu kenyataan di sini hari ini.

 

BACA: ILB batal rancangan beli tanah di Petaling Jaya bernilai RM159 juta

 

Pemegang saham minoriti saman ILB Group bagi halang usaha mencairkan saham sedia ada

 

BT Investment Capital sedang mempertimbangkan untuk meneruskan tindakan mahkamah setelah mendapati tindakan dan kelakuan pengarah-pengarah ILB dalam beberapa bulan lalu tidak menunjukkan bahawa mereka menjunjung kewajipan menjaga dan bertindak demi kepentingan pemegang saham.

 

Mereka cuba melaksanakan cadangan pengambilalihan yang mencairkan kepentingan sedia ada pemegang saham menggunakan Mandat Am 20% yang bertujuan untuk menambah baik aliran tunai, meningkatkan kecairan dan modal kerja serta mengelirukan pemegang saham minoriti dengan tidak mengumumkan maklumat penting
serta-merta.

 

"Kebimbangannya ialah ILB masih boleh meneruskan cadangan pengambilalihan dengan 20% Mandat Am sah sehingga 31 Disember 2022.

 

"Sehingga itu, ILB masih boleh menghidupkan semula cadangan pengambilalihan atau urus niaga lain yang boleh atau akan mencairkan kepentingan pemegang saham minoriti dan melanggar kepentingan mereka menggunakan 20% Amanat Am," kata BT Investment Capital.

 

Saman Pemula kedua mengadu, antara lain, bahawa Lembaga Pengarah ILB didakwa menindas dalam menyekat Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) meminta untuk membatalkan 20% kelulusan Mandat Am yang diberikan oleh pemegang saham pada Mesyuarat Agung Tahunan ILB pada 26 April 2022.

 

Saman Pemula yang pertama telah dibatalkan atas alasan locus standi teknikal. Modal Pelaburan BT telah menangani locus standi teknikal dengan memindahkan pegangan saham ILB ke akaunnya sendiri, bukannya akaun penama dalam UOB Kay Hian Nominees (Asing) Sdn Bhd pada 14 Oktober 2022.

 

“Sebarang percubaan untuk mencairkan saham pemegang saham minoriti adalah sama dengan perlakuan yang menindas.

 

"Untuk melindungi kepentingan pemegang saham minoriti seperti kami, kami perlu mempertimbangkan untuk meneruskan tindakan undang-undang bagi memaksa ILB supaya mengadakan EGM dan membentangkan cadangan penggunaan mereka untuk 20% Mandat Am dan berpotensi untuk pemegang saham membatalkan mandat yang diberikan kepada Lembaga Pengarah ILB,” kata BT Investment Capital.

 

Sebagai imbasan kata BT Investment Capital, Saman Pemula pertama ini adalah saman penindasan yang berlaku berikutan pengumuman ILB kepada membiayai sepenuhnya urus niaga yang dicadangkan berjumlah RM15.9 juta melalui terbitan 37,780,000 saham biasa baharu, bersamaan dengan 19.37% daripada asas saham sedia ada ILB, hanya dalam 20% Mandat Am.

 

20% Mandat Am diumumkan oleh Bursa Securities pada 16 April 2020 sebagai sebahagian daripada komitmennya untuk membantu syarikat tersenarai menangani keperluan pembiayaan dan keperluan modal kerja mereka dengan memudahkan pematuhan dan memudahkan pengumpulan dana sekunder semasa pandemik.

 

Bertentangan dengan tujuan Mandat Am 20%, transaksi yang dicadangkan ini tidak mengumpul dana untuk disuntik ke dalam ILB, ILB juga tidak perlu mengumpul dana kerana ia memegang wang tunai dan kedudukan bank sebanyak RM86.03 juta berdasarkan laporan tahunan FYE 31 Disember 2021.

 

Pencairan ini telah diumumkan oleh Lembaga Pengarah ILB pada 15 Julai 2022 di Bursa Securities. Selanjutnya, yang dicadangkan urus niaga akan mewujudkan pemegang saham tunggal terbesar baharu dalam bentuk penjual yang akan mempunyai 16.67% kepentingan dalam ILB iaitu Impian Nuri, maklumat itu menunjukkan mempunyai kaitan dengan pengarah eksekutif ILB dan ketua pegawai eksekutif Tee Tuan Sem, kata BT Investment Capital. - DagangNews.com