Bukan gudang biasa anda: A hingga Z e-Dagang menjadi mudah dengan Store N Go | DagangNews Skip to main content

Bukan gudang biasa anda: A hingga Z e-Dagang menjadi mudah dengan Store N Go

Tee Kee Lion bersama pasukan pengurusan Store N Go, bakal melancarkan hab baharunya di Shah Alam, Selangor.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

SHAH ALAM 18 Ogos — Store N Go, penyedia perkhidmatan eFulfilment tempatan, sedang mencipta nama dalam kalangan perniagaan dalam talian yang berharap untuk menerokai pasaran e-dagang Malaysia bernilai RM1 trilion, dengan menjadi platform pergudangan pertama yang menyediakan penyelesaian berbilang peringkat yang melangkaui penyimpanan dan penghantaran.

 

Penyelesaian bersepadunya merangkumi pelbagai titik sentuh sepanjang perjalanan produk, daripada strategi pemasaran awal sehinggalah kepada perkhidmatan pemenuhan dan selepas jualan.

 

Memandangkan e-dagang terus menjadi platform beli-belah pilihan rakyat Malaysia dalam landskap runcit selepas pandemik, syarikat pemula dan perniagaan kecil hingga sederhana terpaksa memasarkan produk dan perkhidmatan mereka secara digital.

 

Walaupun perlu untuk mengikuti perkembangan tingkah laku pengguna, ramai yang tidak mempunyai kepakaran untuk melakukannya dengan berkesan, di samping bergelut dengan peningkatan kos komoditi dan kekurangan tenaga kerja.

 

Pengasas Store N Go, Tee Kee Lion berkata, perniagaan hari ini, terutamanya PKS dan syarikat permulaan, mendapati sukar untuk mengoptimumkan operasi mereka dan mengembangkan kehadiran dalam talian mereka untuk jualan yang lebih baik, terutamanya kerana mereka sudah terlalu sibuk dengan urusan seharian.

 

“Beralih kepada vendor luar boleh menjadi pilihan, tetapi kerana kebanyakan vendor biasanya hanya mengkhususkan diri dalam satu bahagian dalam keseluruhan perjalanan pembelian  — seperti agensi pemasaran khusus atau pembekal logistik — kos akan meningkat, menambah kos yang sudah tinggi untuk buat perniagaan," kata beliau.

 

Sama seperti pelanggan bergerak ke arah platform sehenti dan aplikasi untuk pembelian mereka, Tee percaya bahawa begitu juga perniagaan — justeru pendekatan semua-dalam-satu Store N Go untuk menyokong syarikat dalam perjalanan e-dagang mereka.


 

Tee Kee Lion
                          Tee Kee Lion

 


Menjadi Jack-of-All-Trades untuk Perniagaan daripada Semua Perdagangan

Tidak seperti syarikat pergudangan dan pemenuhan biasa, Store N Go menyediakan perkhidmatan hujung ke hujung yang merangkumi semua peringkat perjalanan e-dagang: pra-jualan, tempat jualan dan selepas jualan.

 

Direka bentuk untuk meletakkan kedua-dua jenama dan pelanggannya selangkah di hadapan persaingan, tawaran Store N Go yang paling tersendiri ialah perundingan pemasaran digitalnya.

 

Ini termasuk kerja reka bentuk untuk bahan pemasaran, strategi pemasaran dan kempen, serta rangkaian pemasaran pengaruh yang sedang berkembang untuk jenama untuk memanfaatkan.

 

Untuk terus mencipta pengalaman yang lebih lancar untuk rakan kongsi B2Bnya, Store N Go juga berfungsi sebagai penghubung dengan peruncit utama untuk mengembangkan kehadiran pasaran pelanggan mereka, dan menyediakan papan pemuka berpusat untuk pemilik perniagaan untuk mendapatkan pandangan mata dari semua perniagaan, jualan, dan pandangan pemasaran.

 

Dengan pengalaman yang mencukupi dalam pemenuhan dan pergudangan, Store N Go masih kekal dengan pusat logistik perniagaan iaitu memenuhi pesanan penghantaran dan membekalkan perniagaan dengan ruang penyimpanan gudang di beberapa bandar di seluruh negara.

 

Penyelesaian logistiknya juga meliputi pengurusan inventori, pemprosesan pemulangan dan perkhidmatan kitting, di mana produk digabungkan dan dipasang semasa proses pembungkusan dan pengedaran untuk menjimatkan kos penghantaran.

 

“Store N Go tidak pernah mahu menjadi vendor logistik dan pergudangan sahaja. Kami mahu menjadi rakan kongsi e-dagang holistik dengan cerapan dan perkhidmatan yang mengambil perkara-perkara kecil daripada tangan pelanggan kami.

 

"Dengan Store N Go melaksanakan sebahagian besar proses pemasaran dan pemenuhan, pelanggan kami kemudiannya boleh menumpukan pada melakukan yang terbaik: mengembangkan perniagaan dan membangunkan produk yang benar-benar boleh memberi kesan kepada komuniti yang mereka layani,” tambah Tee.


 

store N go

 


Sejak penubuhannya pada 2017, rangkaian luas perkhidmatan eFulfilment Store N Go telah membantu lebih 80 perniagaan di seluruh Asia mendapat manfaat daripada pertumbuhan eksponen. Jenama ini telah menerima Anugerah Pedagang E-Dagang Terbaik SIDEC, serta diiktiraf sebagai salah satu daripada 5 Pemboleh Premium Terbaik Shopee di Asia Tenggara.

 

Sebagai sebahagian daripada pelan tindakan pengembangan, Store N Go telah menetapkan rancangan untuk menjadi penyedia pergudangan serantau dan penghantaran rentas sempadan yang penting di Asia Tenggara.

 

Bagi terus memacu ekosistem e-dagang yang lebih mantap untuk lebih banyak jenama, syarikat itu juga merancang melancarkan hab dan ibu pejabat perdana mereka secara rasmi di Shah Alam pada September 2022. – DagangNews.com