Bukan Pelaburan MARA tetapi `pelabur berpotensi' bagi tubuhkan JV di Kazakhstan, jelas Handal Energy | DagangNews Skip to main content

Bukan Pelaburan MARA tetapi `pelabur berpotensi' bagi tubuhkan JV di Kazakhstan, jelas Handal Energy

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Jan - Handal Energy Bhd secara tidak sengaja menamakan Pelaburan MARA Bhd sebagai pihak yang sebelum ini diumumkannya berpotensi melabur dalam unitnya melalui saham keutamaan tidak boleh tukar boleh tebus (RNCPS), dengan menyatakan bahawa pengumuman itu sepatutnya berbunyi “pelabur berminat dalam usaha sama (JV)”.

 

Penjelasan ini diberikan dalam makluman di Bursa Malaysia, merujuk kepada pengumuman sebelum ini mengenai potensi JV pembangunan medan pengeluaran minyak yang akan dibentuk, yang dikatakan bersyarat apabila Pelaburan MARA melanggan RNCPS dalam unit Handal Energy yang mengambil bahagian.

 

“Dalam bahagian ini, nama Pelaburan MARA Bhd (PMB) dipetik secara tidak sengaja. Ia sebaliknya harus dibaca sebagai ‘pelabur yang berminat dalam usaha sama’,” jelas Handal.

 

Susulan pengumuman cadangan JV itu, Pelaburan MARA berkata ia tidak menerima sebarang cadangan daripada Handal Energy berhubung pelaburan dalam RNCPS, menekankan bahawa tiada penilaian atau pengesahan berhubung RNCPS dijalankan.


 

handal

 


Sebagai jawapan balas, Handal Energy menjelaskan bahawa ia sedang berbincang dengan "pelbagai pihak pelaburan berpotensi" yang berminat untuk menggunakan platform pelaburan Pelaburan MARA untuk melabur.

 

“Bagaimanapun, pada ketika ini, perbincangan ini tidak muktamad, dan tiada persetujuan muktamad dicapai dengan mana-mana pelabur tertentu,” tambahnya.

 

Pada 18 Januari lalu, Handal Energy mengumumkan unit milik penuhnya Handal Energy Floaters Sdn Bhd (HLFSB) telah memeterai perjanjian JV dengan Hadid Oil & Gas LLP (HAG) yang berpangkalan di Kazakhstan, mewujudkan syarikat tujuan khas untuk penglibatan bersama dalam program pembangunan medan pengeluaran minyak awal, khususnya fasa 1 rancangan pembangunan medan Nipineftegas.

 

Perjanjian itu tertakluk kepada pelbagai syarat duluan, termasuk pelaksanaan perjanjian RNCPS antara HLFSB dan Pelaburan MARA, dengan Pelaburan MARA melanggan RNCPS yang dikeluarkan oleh HLFSB pada harga terbitan yang akan ditentukan kemudian, berdasarkan saiz terbitan AS$5 juta (RM23.64 juta).

 

Handal Energy juga menjelaskan bahawa bakal pelabur dan Pelaburan MARA tidak berada dalam sebarang risiko kewangan yang berkaitan dengan perjanjian JV, sambil menambah bahawa syarat-syarat lain yang terdahulu adalah semua kelulusan yang diperlukan dan usaha wajar "semua pihak".

 

“Kami tetap berdedikasi untuk mengekalkan komunikasi yang jelas dan telus dengan pihak berkepentingan kami.

 

"Handal Energy terus meneroka pelbagai peluang sejajar dengan objektif strategik kami dan akan memastikan semua pihak berkaitan dimaklumkan tentang perkembangan penting dalam masa terdekat,” tambah syarikat itu.- DagangNews.com