Bursa Malaysia gantung jualan singkat intra sehingga akhir tahun 2021 | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia gantung jualan singkat intra sehingga akhir tahun 2021

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan Bursa Malaysia Bhd (Bursa Malaysia) akan melanjutkan penggantungan sementara ke atas jualan singkat intra hari (IDSS) dan jualan singkat oleh Pedagang Harian Proprietari (Jualan Singkat PDT) sehingga 31 Disember 2021.

 

Oleh itu, pengecualian sementara yang berkaitan dengan pedagang harian juga akan dilanjutkan sehingga 31 Disember 2021.

 

Menurut SC dan Bursa Malaysia, penggantungan sementara ke atas IDSS dan Jualan Singkat PDT diperkenalkan pada 24 Mac 2020 untuk mengurangkan potensi risiko yang timbul dari ketidakstabilan yang meningkat dan ketidakpastian global akibat wabak COVID-19.

 

Ia dilanjutkan sehingga 22 Februari, 2021 dan dijangka tamat tempoh pada 29 Ogos, 2021. Keputusan untuk melanjutkan penggantungan  itu dibuat selepas mempertimbangkan dengan teliti pelbagai  inisiatif yang dilakukan ketika  ini untuk memperkukuhkan langkah-langkah pengawalan untuk aktiviti IDSS untuk mempromosikan kestabilan pasaran dan memperkuatkan integriti pasaran modal.

 

Ini melibatkan peningkatan berterusan untuk sistem perdagangan Bursa Malaysia untuk menambahbaik keseluruhan kapasiti dan ketahanan sistem Bursa Trade Securities 2 (BTS2) termasuk aplikasi automatik “at-tick rule”.

 

Di bawah peraturan ini, pesanan Jualan Pendek IDSS dan PDT harus pada harga jualan terbaik atau lebih tinggi. SC dan Bursa Malaysia berkata mereka akan terus memantau perkembangan yang mempengaruhi pasaran modal dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk memastikan pasaran yang adil dan teratur serta mengurangkan potensi risiko. - DagangNews.com