Carlo Rino kemuka cadangan pemindahan ke Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Carlo Rino kemuka cadangan pemindahan ke Pasaran ACE Bursa Malaysia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 15 Ogos - Carlo Rino Group Berhad mengemukakan cadangan pemindahan ke Pasaran ACE Bursa Malaysia selepas disenaraikan di Pasaran LEAP sejak 2018. 

 

Kumpulan ini terlibat dalam perniagaan mereka bentuk, mempromosikan, memasarkan, mengedar dan menjual beg tangan, kasut dan aksesori wanita di bawah jenama "Carlo Rino" dan "C.Rino" (untuk cermin mata sahaja).

 

Carlo Rino (dahulunya dikenali sebagai CRG Incorporated Berhad) telah mencadangkan tawaran keluar dengan penawar bersama yang berhasrat untuk melaksanakan tawaran am sukarela pra-syarat untuk memperoleh baki 383.58 juta saham tawaran yang tidak dipegang oleh mereka, mewakili 47.61% daripada jumlah modal saham terbitan kumpulan pada 11 Ogos (tarikh terkini yang boleh dilaksanakan, LPD) untuk pertimbangan tunai sebanyak 23 sen bagi setiap saham tawaran.

 

Penawar bersama ialah Datuk Seri Chiang Fong Yee, Chiang Sang Sem dan Freeway Team Sdn. Bhd. (FTSB). Fong Yee ialah pemegang saham utama kumpulan itu, memegang 31.9% kepentingan ekuiti langsung.

 

Bapa Fong Yee, Sang Sem, yang juga pemegang saham utama sebuah kumpulan, memegang 6.71% kepentingan langsung dalam syarikat itu. Sang Sem ialah pengarah dan pengerusi eksekutif kumpulan Bonia Corp Berhad.

 

Sementara itu, FTSB memegang 13.78% kepentingan ekuiti langsung dalam Carlo Rino yang pertama dimiliki 100% oleh Sang Sem.

 

Bersempena dengan cadangan pemindahan itu, Carlo Rino mencadangkan untuk melaksanakan tawaran awam permulaan (IPO).

 

IPO itu melibatkan saham baharu yang diterbitkan kepada orang ramai dan tawaran jualan oleh Fong Yee kepada pelabur bukan Bumiputera terpilih, mewakili sehingga 26.58% daripada modal saham yang diperbesarkan.

 

Kumpulan itu berkata harga IPO akhir akan ditentukan kemudian dan bagi tujuan pengumuman itu, ia telah mengandaikan harga IPO sebanyak 30 sen.

 

Berdasarkan ilustrasi harga IPO sebanyak 30 sen sesaham dan jumlah keseluruhan 805.65 juta saham Carlo Rino dalam terbitan, ia mewakili gandaan harga perolehan kira-kira 8.65 kali, di belakang pendapatan sesaham (EPS) Carlo Rino sebanyak kira-kira 3.5 sen untuk tempoh 12 bulan berterusan berakhir 31 Disember 2022.


Selepas mempertimbangkan terbitan dan peruntukan saham IPO, yang akan meningkatkan jumlah saham kepada 977.52 juta, harga IPO sebanyak 30 sen.

 

Kumpulan itu berhasrat untuk menggunakan hasil terbitan awam itu bagi pembinaan dan pemasangan butik perdana baharu serta kemudahan lain; pengubahsuaian dan penubuhan butik dan kaunter di gedung jabatan; menaik taraf infrastruktur teknologi maklumat serta kemudahan pergudangan dan pejabat; keperluan modal kerja dan pembayaran perbelanjaan untuk cadangan.

 

Cadangan itu dijangka siap pada separuh kedua 2024 dan TA Securities dilantik sebagai penasihat kumpulan untuk cadangan dan penaja untuk pemindahan yang dicadangkan.- DagangNews.com