CMM, Climate Bonds lancarkan Kit Alat Strategi Peralihan untuk percepatkan kadar dan skala kewangan peralihan | DagangNews Skip to main content

CMM, Climate Bonds lancarkan Kit Alat Strategi Peralihan untuk percepatkan kadar dan skala kewangan peralihan

Pengarah Urusan SC dan Ahli Lembaga Pengarah CMM, Datin Azalina Adham
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 April — Capital Markets Malaysia (CMM), sekutu Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dengan kerjasama Climate Bonds Initiative hari ini melancarkan Strategi Peralihan interaktifnya Toolkit yang bertujuan menyokong usaha tempatan dan serantau ke arah matlamat sifar bersih global dengan memanfaatkan kewangan peralihan dalam kalangan korporat matang dan pertengahan.

 

Kit alat ini direka untuk menawarkan syarikat di Asean yang ingin menarik modal bagi keperluan peralihan mereka dengan pandangan tentang membina pelan peralihan iklim berasaskan sains yang boleh dipercayai yang sejajar dengan sasaran Perjanjian Paris atau matlamat iklim negara masing-masing.

 

Kit alat ini memperincikan prinsip dan elemen asas yang akan digabungkan semasa membangunkan pelan peralihan iklim, dengan membimbing pengguna melalui Lima Prinsip Bon Iklim untuk peralihan yang bercita-cita tinggi, membolehkan pelabur mengenal pasti pelaburan yang menyokong peralihan rendah karbon dengan mudah.

wainuiomata

Pengarah Urusan SC dan Ahli Lembaga Pengarah CMM, Datin Azalina Adham berkata, “Kit Alat Strategi Peralihan mengambil pendekatan perundingan dalam menawarkan panduan kepada syarikat yang beroperasi di seluruh Asean kerana ia direka untuk mempertimbangkan nuansa khusus matlamat penyahkarbonan setiap negara Asean, sambil menyediakan penanda aras terhadap metodologi peralihan bercita-cita tinggi Climate Bonds Initiative.

 

“Korporat Malaysia yang memulakan strategi peralihan mereka, institusi kewangan yang menawarkan pembiayaan peralihan dan pelabur institusi yang ingin melabur dalam projek peralihan yang boleh dipercayai akan mendapati Toolkit berguna dalam mengenal pasti dan menilai pelan, sasaran dan matlamat yang memenuhi prinsip peralihan yang diterima secara global.

 

“Pelancaran Toolkit ini berdasarkan usaha berterusan SC untuk menyokong aspirasi neutral karbon Malaysia yang dibentangkan dalam inisiatif dasar baru-baru ini seperti Pelan Induk Perindustrian Nasional 2030 dan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional dengan menyediakan panduan amalan terbaik kepada syarikat yang ingin menarik modal untuk projek peralihan yang akan memajukan agenda iklim negara kita.

 

"Dalam kita melangkah maju ke neutral karbon, adalah penting untuk memastikan bahawa prinsip peralihan yang adil dipatuhi," tambahnya.

 

 

Sean Kidney
                                   Sean Kidney

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Climate Bonds, Sean Kidney berkata, “Kami gembira dapat bekerjasama dengan CMM untuk membangunkan kit alat ini untuk syarikat Asean. Pelan peralihan adalah penting dalam perjalanan ke arah matlamat Paris.

 

Ia mesti dibina berdasarkan sasaran yang jelas, strategi yang berkesan, sokongan kewangan yang mencukupi, dan kepimpinan yang tidak berbelah bahagi. Pengharmonian prinsip utama yang menyokong rancangan peralihan akan menggalakkan aliran modal hijau kepada perniagaan Asean.”

 

Toolkit berasaskan web menggunakan antara muka soalan dan jawapan (Soal Jawab) interaktif yang bermula dengan penilaian risiko yang disokong oleh definisi utama dan metodologi CBI untuk menawarkan panduan penting dan sistematik mengenai bidang yang perlu dipertimbangkan semasa membangunkan pelan peralihan yang komprehensif.

 

Dengan melalui Soal Jawab interaktif, perniagaan akan dapat menentukan kedudukan mereka dan mengenal pasti bidang utama yang perlu ditangani untuk mencapai 5 Tanda Utama yang sejajar sepenuhnya dengan dan membina garis panduan tematik daripada Persatuan Pasaran Modal Antarabangsa (ICMA), serta sebagai keperluan pendedahan daripada Pasukan Petugas mengenai Pendedahan Kewangan Berkaitan Iklim (TCFD).

 

Ciri-ciri tersebut termasuk sasaran prestasi sejajar Paris, rancangan yang mantap dengan pelan pelaksanaan kualitatif langkah demi langkah yang jelas ke arah sasaran, tindakan yang dilaksanakan dengan metrik dan penunjuk yang dikenal pasti untuk menilai penyampaian, tadbir urus mekanisme akauntabiliti dan sistem kepimpinan yang diperlukan untuk memacu peralihan sebagai serta pendedahan yang telus bagi kredibiliti dan kebolehbandingan merentas rakan setara nasional dan global.

 

Sempena pelancaran kit alat itu, CMM menganjurkan webinar mengenai Kewangan Peralihan di Asean pada 27 Mac yang menampilkan penceramah daripada Climate Bonds, Pasukan Petugas Rancangan Peralihan UK (TPT) dan SC, yang menonjolkan inisiatif global terkini dalam menyokong kewangan peralihan .

 

Lawat https://www.capitalmarketsmalaysia.com/transition-strategy-toolkit/ untuk maklumat lanjut tentang toolkit.- DagangNews.com