CEO Bursa Malaysia: Syarikat senaraian awam perlu meningkatkan penglibatan pelabur | DagangNews Skip to main content

CEO Bursa Malaysia: Syarikat senaraian awam perlu meningkatkan penglibatan pelabur

Datuk Muhamad Umar Swift

KUALA LUMPUR 1 Dis - Syarikat senaraian awam (PLC) perlu meningkatkan penglibatan pelabur dan berkomunikasi secara berkesan dan kerap untuk memberikan keterlihatan dan pandangan kepada bakal pelabur.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Bhd Datuk Muhamad Umar Swift berkata landskap yang saling berkaitan hari ini memberikan pelabur pilihan melangkaui tawaran tempatan, membuka pintu ke pasaran global.

 

"Adalah penting bagi PLC Malaysia meningkatkan dan melibatkan diri dengan pelabur, terutamanya pelabur asing, tetapi juga pelabur institusi dan runcit tempatan di dalam negara.

 

"Pelabur yang mencari kestabilan dalam pulangan akan memihak kepada syarikat yang mempunyai rekod tadbir urus yang baik dan rekod prestasi pendapatan yang kukuh dengan pertumbuhan potensi.

 

"Dalam hal ini, PLC mesti mengoptimumkan nilai perhubungan pelabur (IR) untuk mempromosikan daya tarikan mereka sebagai pelaburan berdaya maju, terutamanya semasa tempoh ketidaktentuan atau prestasi hambar," katanya.

 

Bursa Malaysia hari ini melancarkan program IR4U, program komprehensif yang direka bentuk untuk menyokong dan meningkatkan piawaian dan keupayaan amalan IR, untuk meningkatkan keterlihatan dan kebolehlaburan syarikat tersenarai Malaysia, kepada pelabur asing dan tempatan.

 

Program ini melengkapkan inisiatif IR sedia ada bursa seperti Program Perhubungan Pelabur & Perhubungan Awam, Program Transformasi PLC, khususnya melalui Buku Panduan Buku 3 "Memperkukuh Pengurusan Pihak Berkepentingan & Perhubungan Pelabur"; dan Skim Insentif Penyelidikan Bursa.

 

Inisiatif ini adalah sebahagian daripada usaha Bursa Malaysia yang lebih meluas untuk meningkatkan profil syarikat tersenarai, dan menggiatkan pasaran ekuiti.


 

iktisad

 


"Fungsi IR yang kukuh adalah penting untuk kesihatan dan pembangunan pasaran modal kita secara keseluruhan.

 

"Program IR4U akan menyediakan syarikat tersenarai alat dan sumber yang mereka perlukan untuk menyampaikan cadangan nilai mereka secara berkesan kepada pelabur, dan untuk membina hubungan yang kukuh dengan komuniti pelabur.

 

"Dengan membantu PLC menjadi bersedia dan mahir dalam melibatkan pelabur, ini seterusnya boleh meningkatkan keyakinan dan penghargaan terhadap tawaran berkualiti di pasaran kami," kata Muhamad Umar.

 

Program IR4U merangkumi Portal IR4U, sumber dalam talian yang komprehensif untuk berfungsi sebagai hab berpusat yang menempatkan webinar, artikel dan buku panduan yang merangkumi trend terkini dalam ruang IR, serta pelbagai aspek pengurusan pemegang kepentingan yang berkesan dan IR yang berkaitan dengan PLC dan pengamal IR.

 

Beliau menambah IR berfungsi sebagai jambatan kritikal antara syarikat dan komuniti pelaburan kerana ia memainkan peranan penting dalam mempengaruhi keputusan pelaburan, menonjolkan kebolehlaburan syarikat, membentuk persepsi pasaran, dan akhirnya memacu penciptaan nilai jangka panjang.

 

Muhammad Umar berkata, seiring dengan peralihan pertimbangan yang lebih holistik dan canggih oleh pelabur, pegawai IR kini mesti mempunyai keupayaan yang lebih luas untuk menceritakan dan berkomunikasi melangkaui batasan pelaporan kewangan dan strategi peringkat tinggi.

 

"Pengetahuan mereka juga mesti merangkumi pemahaman tentang amalan terbaik dan kebimbangan yang merangkumi kedua-dua sudut kewangan dan bukan kewangan, untuk membantu mereka membentangkan data dengan cara yang bukan sahaja menarik perhatian pelabur tetapi juga bercakap tentang kepercayaan dan nilai mereka.

 

"Latar belakang syarikat perlu jelas dan telus tentang nilai dan kepercayaan mereka, dan yang lebih penting, menyampaikannya dengan cara yang jujur dan konsisten, untuk menarik minat penganalisis dan pelabur, yang akan memahami potensi dan rancangan perniagaan," tambah Muhamad Umar. - DagangNews.com